Propozycja działań do wykorzystania w pracy z dzieckiem w domu

Czego uczymy się w marcu w grupie trzylatków?

 

Umiejętności dziecka:

  • Słucha utworów literackich i dzieli się wrażeniami na ich temat.
  • Ilustruje ruchem i gestem treść utworów literackich.
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane kolory.
  • Wypowiada się na temat własnoręcznie wykonanych prac.
  • Chętnie wykonuje prace plastyczne różnymi technikami: maluje, lepi z plasteliny, rysuje.
  • Podejmuje próby wycinania nożyczkami.
  • Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia.
  • Klasyfikuje przedmioty według określonych cech.
  • Doskonali umiejętność liczenia minimum do 3.
  • Porównuje liczbę elementów.
  • Rozumie pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed.
  • Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie.
  • Współpracuje podczas zabaw i wykonywania wspólnej pracy.
  • Określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla wiosny.
  • Dostrzega zmiany w przyrodzie związane z następstwem pór roku.
  • Nazywa pierwsze wiosenne kwiaty.
  • Rozumie, że rośliny należy pielęgnować. Wie, że rośliny potrzebują do życia wody i światła.

                       

                         

                                           Tygodniowy ośrodek zainteresowań: Wiosna, wiosna….

 

PONIEDZIAŁEK 23. 03. 2020: Nadchodzi wiosna

Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej Trampolinek szuka Wiosny.

Pewnego dnia Trampolinek dowiedział się, że Zima spakowała walizki i wyjechała do swojej śnieżnej krainy.

– I co teraz będzie? – zapytał pluszowy Zajączek.

– Wiosna, Zajączku! – zawołał Trampolinek. – Hej, hop! Muszę sprawdzić, czy już przyszła.

I pobiegł na podwórko.Pod płotem leżały jeszcze resztki śniegu.

– Gdzie zacząć poszukiwania Wiosny? – zastanawiał się Trampolinek.

– A ja wiem, nie powiem – usłyszał wesoły głos.

– Kto to mówi?

– Popatrz, to ja!

I Trampolinek zobaczył promyk słońca, który zatańczył na śniegu i śnieg zaczął zamieniać się w kałuże.

– Widzisz, tu jest już Wiosna, robi się cieplej i dni są coraz dłuższe.

– Idę na spacer – postanowił Trampolinek. – Będę jej wszędzie wypatrywał.

I poszedł, tup, tup, hopsasa. Minął domek z ogródkiem. A tam ktoś zgrabiał stare liście i przycinał gałązki.

– Dzień dobry – odezwał się Trampolinek. – Co pan robi?

– Porządki w ogródku, bo Wiosna wybiera się do mnie z wizytą. Zobacz, zostawiła mi wiadomość.

I pokazał Trampolinkowi grządkę, na której rosły białe przebiśniegi.

– Hej, hop! Bardzo piękna wiadomość. Do widzenia!

Poszedł dalej, tup, tup, hopsasa. Wtem nad jego głową przeleciały skowronki. Jak pięknie śpiewały! Trampolinek wsłuchał się w melodię i też zaśpiewał:

A to przecież są skowronki,

znają bory je i łąki.

Lecą na spotkanie Wiosny,

niosą dla niej śpiew radosny.

I w doskonałym humorze poszedł do parku. A tam na gałęziach hasał znajomy Wietrzyk.

– Czy była tu Wiosna? – zapytał Trampolinek Wietrzyka.

– Tak, wiu, wiu… Pogłaskała wierzbowe kotki i poszła dalej.

Trampolinek roześmiał się z żartu Wietrzyka. Kotki to bazie. Wszyscy bazie znają i lubią.

– Przyjdź, Trampolinku, za kilka tygodni – zapraszał Wietrzyk. – Zobaczysz, jak w parku będzie pięknie i kolorowo.Już się Wiosna o to postara, wiu, wiu…

Trampolinek wracał zadowolony do przedszkola i układał nową piosenkę.

Idzie Wiosna i od nowa

cały świat chce pomalować.

I już wkrótce sto kolorów

będzie w lesie i na polu,

i w ogródku, i na łące,

a pozłoci wszystko słońce.

Hej, hop!

 

Rozmowa na temat treści opowiadania: Czego szukał Trampolinek? Jakie oznaki wiosny zobaczył? Z kim rozmawiał w czasie spaceru?. Rozmowa na temat oznak wiosny w przyrodzie. Jaka pora roku niedługo się rozpocznie? Po czym możemy poznać, że nadchodzi wiosna? Co się dzieje wiosną w przydomowych ogródkach, parkach, na działkach? Z jakimi dźwiękami kojarzy się wam wiosna? Z jakimi zapachami?  – Nazywanie cech typowych dla danej pory roku.

 

Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz kałużę”

Zabawa plastyczno-muzyczna „Wiosenna trawka”. Dziecko rysuje kredką na kartce wiosenną trawkę. Rysuje kreski z góry na dół do rytmicznej muzyki. W trakcie rysowania może zmieniać kredki na inne odcienie zielonego.

Zabawa gimnastyczna „Zerwij kwiatki”. Dziecko leży na brzuchu. Nogi stara się mieć złączone. Ręce wyciąga przed siebie i naśladuje nimi na przemian gest zrywania kwiatów.

 

 

Skip to content