Temat tygodnia: Wiosenne sprzątanie
Poniedziałek- 23.03.2020
Temat dnia :
- Wykonanie ćwiczenia 1 w kartach pracy nr 4 – dzieci 6letnie, s. 36– ćwiczenie wprowadzające do tematu, segregowanie zdjęć rzeczy służących do prania i mycia – ćwiczenie w klasyfikowaniu.
- Słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej „Chora rzeka”.
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka,
jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis „zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka tylko czeka, czeka, czeka…
4. Rozmowa na temat wiersza, zachęcamy dzieci do tworzenia wypowiedzi całozdaniowych: Co śniło się kotkowi? Dlaczego było pusto nad rzeką? Jak wyjaśnisz napis „zakaz kąpieli”? W jaki sposób możemy dbać o rzeki i inne zbiorniki wodne? Co by było, gdyby woda w rzekach była zatruta?.
5.Praca z obrazkiem „Woda wokół nas”. Prezentujemy dzieciom obrazki np. w dostępnych książkach, gazetach, w internecie, na których przedstawiona jest woda (zbiorniki wodne, czajnik z gotującą się wodą, osoba pijąca wodę, padający deszcz itp.) – opisywanie ilustracji, swobodne wypowiedzi dziecka na temat: dlaczego potrzebna jest woda? Czy woda potrzebna jest do życia tylko ludziom? – wyciąganie i formułowanie wniosków
- Układanie z liter wyrazu woda lub pisanie przez chętne dzieci.
- Zabawy z wodą:
– „Co znika w wodzie?” –Napełniamy kilka szklanek wodą, prosimy dziecko, aby wsypało do szklanek sól, piasek, olej, mąkę, ziemię, proszek do prania i zamieszały. Dziecko opisuje, jak zachowują się te substancje w wodzie.
– „Filtrujemy wodę” – na szklankę zakładamy watę lub gazę i przelewamy wodę z piaskiem, na kolejnej z olejem, z ziemią – obserwacja wody przed filtrowaniem i po nim oraz zanieczyszczeń pozostałych na filtrze. Wyjaśnienie znaczenia słowa filtr – urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia. Wyjaśniamy, że wodę profesjonalnie oczyszcza się w oczyszczalniach ścieków.
-Polecam film edukacyjny- „Niezwykła podróż kropelki”-youtube ukazujący losy dwóch kropelek.
– „Czy to też woda?” –zamrożone wcześniej kostki lodu wkładamy do miseczki, włączamy czajnik elektryczny lub zagotowujemy wodę w garnku. Dzieci obserwują wydobywającą się parę. Po zagotowaniu nalewamy gorącą wodę do miseczki z lodem i przykrywa talerzykiem. Po jakimś czasie dziecko ogląda rozpuszczone kostki i krople wody powstałe na spodzie talerzyka. Wspólne wyciąganie wniosków – lód i para to także woda.
- Praca z obrazkiem „Obieg wody w przyrodzie”.
Wyjaśnienie dzieciom, w jaki sposób woda krąży w przyrodzie, z wykorzystaniem wniosków z doświadczenia (parowanie i skraplanie wody).
- Zabawa utrwalająca schemat własnego ciała „Rób to, co ja”.
Prezentujemy dziecku ruch składający się z 3–4 elementów, np.: dotykanie głowy, nosa, kolana – dziecko powtarza sekwencję ruchów; do wspólnej zabawy może dołączyć rodzeństwo. Następne ruchy pokazują kolejni uczestnicy zabawy, a inni powtarzają.
- Wykonanie ćwiczenia w kartach pracy nr 3 – dzieci 5letnie, ćw. 1, s. 45 – rozwijanie sprawności grafomotorycznej poprzez rysowanie konewki po śladzie.
10.Wykonanie ćwiczeń w kartach pracy nr 4 – dzieci 6letnie s. 30–31. Uzupełnianie nalepkami ilustracji (utrwalanie pojęć związanych z określaniem stosunków przestrzennych: na, nad, w), przypomnienie informacji, jakie zwierzęta żyją w wodzie, a jakie nad wodą (przypomnienie informacji przyrodniczych, dzielenie się doświadczeniami).
- Wykonanie pracy plastycznej na temat: „Czysta rzeka” kredkami pastelowymi lub innymi dostępnymi w domu kredkami, wykonanie pracy według pomysłu dziecka; zwracanie uwagi na estetykę i rozplanowanie pracy na całej powierzchni kartki.
- Podczas zabaw na powietrzu: obserwacja pogody – wnioskowanie o sile i natężeniu wiatru po prędkości poruszania się np. kolorowych tasiemek; Oglądanie chmur – opisywanie kolorytu wiosennego nieba.
- Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków, zachęcanie dzieci do budowania, jeżeli jest to możliwe to wspólnie z rodzeństwem- dziecko nabywa umiejętność konstruowania i rozwija wyobraźnię przestrzenną oraz współpracę z drugą osobą.