Temat dnia: Robimy porządki w szafie
Pomoce: szerokie paski wykonane z papieru (półki), zdjęcia zimowych ubrań wyciętych z gazetek reklamowych lub czasopism, karta pracy nr 47
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner „Gdy nadchodzi wiosna”
Gdy nadchodzi wiosna, to do spania zabierają się zimowe ubrania.
Otwierają cichutko drzwi szafy, układają się, jak które potrafi.
Długi szalik w kącie się zwija jak wełniana, frędzelkowa żmija.
Gruby sweter, miękki jak trawa, resztki śniegu wysypuje z rękawa.
A na półce wysoko, wysoko ruda czapka mruży rude oko.
O! Za czapką wskakują na półkę rękawiczki czerwone i żółte!
No a buty? Co będzie z butami? Buty także przed wiosną schowamy!
Posuńcie się, bo tu ciasno! Pozwólcie im smacznie zasnąć!
A gdy zamkną się w szafie drzwi, to z wieszaków opadną sny.
Pełne lekkich, śniegowych płatków…Będą śnić się swetrom i czapkom.
Rozmowa kierowana na temat wiersza. Dlaczego zimowe ubrania zbierały się do snu? Dlaczego wiosną nie są już nam potrzebne? O jakich ubraniach była mowa w wierszu? Jak myślisz, w jakim nastroju mogą być zimowe ubrania wiosną? Czy cieszą się z jej nadejścia? Dlaczego? Gdzie ubrania przeczekają do następnej zimy? Jakie są zimowe ubrania? (dziecko szukają określeń, np.: ciepłe, miłe, grube, wełniane).
2. Zabawa dydaktyczna „Układamy w szafie”. Układamy 3 paski papieru imitujące półki i dajemy dziecku szablony zimowych ubrań wycięte np. z gazetek reklamowych. Dziecko umieszcza ubrania na półkach zgodnie z poleceniami: Na najwyższej półce połóż czapki i rękawiczki. Na środkowej swetry i szaliki. Na półce najniższej umieść buty.
3. Wykonanie ćwiczenia karta pracy nr 47. Dziecko nalepia na najwyższej półce książki, a na najniższej – piłki.