Propozycje zabaw dla gr. III – 30.03.2020 r.

 

Poniedziałek, 30 marca 2020 r.

Tematyka tygodniowa: „Dzień i noc”

Temat dnia: „U zegarmistrza”

 

  1. „Co to jest czas?”

Pozwalamy dzieciom wypowiedzieć  się swobodnie, nawet jeżeli są dalekie od tematu. Następnie pokazujemy im różne, dostępne w domu zegary – małe, duże, z tarczą i wskazówkami, bez wskazówek,  z elektronicznym wyświetlaczem, itp. (możemy też wspomóc się zdjęciami z Internetu). Wspólnie z dziećmi zastanawiamy się, jak  działają ich mechanizmy, omawiamy wygląd tarczy i wskazówek, zwracamy uwagę na układ cyfr. Pytamy też, kim jest zegarmistrz i czym się zajmuje. Jeżeli dziecko jest zainteresowane tematem, w dostępnych źródłach wiedzy szukamy informacji  na temat tego, jak dawniej odmierzano czas.

 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne „Nakręcamy zegary”

Na kartce papieru, obiema rękami jednocześnie dzieci rysują spirale symbolizujące nakręcanie zegara, prawą ręką – w prawą stronę, lewą ręką  – w lewą stronę.

 

  1. Zabawa „O jakiej porze dnia?”

Do tej zabawy potrzebne będą dwa kartoniki – na jednym rysujemy słoneczko, a na drugim księżyc.

Dzieci określają, kiedy wykonuje się pewne czynności – rano, czy wieczorem (rodzic wymienia czynność, dziecko podnosi kartkę ze słońcem lub księżycem, albo obie jednocześnie).

 

Budzimy się.

Myjemy zęby.

Jemy kolację.

Ubieramy  się.

Kładziemy się spać, itp.

 

  1. Praca plastyczna „Zegar”

Jeżeli ktoś ma w domu okrągłe papierowe talerzyki, to można wykorzystać je do zrobienia modelu zegara. Jeżeli nie, to wycinamy koło z tektury. Przygotowujemy również dwie wskazówki – dłuższą i krótszą, korek,  pinezkę lub mały gwoździk. Dzieci samodzielnie lub z pomocą rodzica zaznaczają na przygotowanej tarczy godziny według dostępnego wzoru (domowy zegar lub zdjęcie z Internetu). Jeżeli  mają trudność z pisaniem cyfr, to mogą pisać „po śladzie” rodzica. Na koniec należy przymocować wskazówki  – to zadanie dla rodzica!

 

  1. Zabawa „Która godzina?”

Wspólnie z dzieckiem ustawiamy wskazówki na pełnych godzinach i odczytujemy je, np. mała wskazówka na piątce, duża na dwunastce oznacza godzinę piątą, itd.

 

 

 

 

 

Skip to content