Poniedziałek, 30 marca 2020 r.
Tematyka tygodniowa: „Dzień i noc”
Temat dnia: „U zegarmistrza”
- „Co to jest czas?”
Pozwalamy dzieciom wypowiedzieć się swobodnie, nawet jeżeli są dalekie od tematu. Następnie pokazujemy im różne, dostępne w domu zegary – małe, duże, z tarczą i wskazówkami, bez wskazówek, z elektronicznym wyświetlaczem, itp. (możemy też wspomóc się zdjęciami z Internetu). Wspólnie z dziećmi zastanawiamy się, jak działają ich mechanizmy, omawiamy wygląd tarczy i wskazówek, zwracamy uwagę na układ cyfr. Pytamy też, kim jest zegarmistrz i czym się zajmuje. Jeżeli dziecko jest zainteresowane tematem, w dostępnych źródłach wiedzy szukamy informacji na temat tego, jak dawniej odmierzano czas.
- Ćwiczenie grafomotoryczne „Nakręcamy zegary”
Na kartce papieru, obiema rękami jednocześnie dzieci rysują spirale symbolizujące nakręcanie zegara, prawą ręką – w prawą stronę, lewą ręką – w lewą stronę.
- Zabawa „O jakiej porze dnia?”
Do tej zabawy potrzebne będą dwa kartoniki – na jednym rysujemy słoneczko, a na drugim księżyc.
Dzieci określają, kiedy wykonuje się pewne czynności – rano, czy wieczorem (rodzic wymienia czynność, dziecko podnosi kartkę ze słońcem lub księżycem, albo obie jednocześnie).
Budzimy się.
Myjemy zęby.
Jemy kolację.
Ubieramy się.
Kładziemy się spać, itp.
- Praca plastyczna „Zegar”
Jeżeli ktoś ma w domu okrągłe papierowe talerzyki, to można wykorzystać je do zrobienia modelu zegara. Jeżeli nie, to wycinamy koło z tektury. Przygotowujemy również dwie wskazówki – dłuższą i krótszą, korek, pinezkę lub mały gwoździk. Dzieci samodzielnie lub z pomocą rodzica zaznaczają na przygotowanej tarczy godziny według dostępnego wzoru (domowy zegar lub zdjęcie z Internetu). Jeżeli mają trudność z pisaniem cyfr, to mogą pisać „po śladzie” rodzica. Na koniec należy przymocować wskazówki – to zadanie dla rodzica!
- Zabawa „Która godzina?”
Wspólnie z dzieckiem ustawiamy wskazówki na pełnych godzinach i odczytujemy je, np. mała wskazówka na piątce, duża na dwunastce oznacza godzinę piątą, itd.