Temat dnia : Co robi Trampolinek?
1. Omówienie obrazków przedstawiających Trampolinka nocą i o poranku. Czytanie przez chętne dziecko tekstu przy obrazkach – karty pracy nr 4, s. 46–47- 6latki.
2. Wyróżnienie głoski n w nagłosie w słowach: noc i Norbert- zadajemy dziecku pytanie- co słychać na początku wyrazu noc?; a następnie – co słychać na początku wyrazu Norbert ?.
3. Podawanie przez dziecko nazw, które zawierają głoskę n.
4. Ćwiczenie koordynacji „Po śladzie”. Układanie litery N ze wstążki lub sznurka; spacer po literze stopa przed stopą.
5. Dzielenie wyrazów noc i Norbert na głoski – budowanie modeli wyrazów noc (n-o-c) i Norbert (N-o-r-b-e-r-t) układanie tylu kartoników, ile wyraz zawiera głosek- można do tego wykorzystać również klocki. Wspólne z dzieckiem określanie która głoska jest samogłoską, a która spółgłoską (dzieci 6letnie).
6. Prezentacja drukowanej i pisanej litery n, N na podstawie kart pracy
7. Karty pracy 6- latki:
– karty pracy nr 4: ćwiczenia ze strony 46-47
– zeszyt „Znam litery i liczby” – strony z literą N
– układanie wyrazów z rozsypanki literowej, próba ułożenia wyrazów: noc, Norbert
Karty pracy 5 – latki:
– karty pracy nr 3: ćw. 1, str. 54; cw.2, str. 55
– zeszyt „Poznaję litery i liczby” – strony z literą N
Zabawy z rolkami po ręcznikach papierowych
DOTKNIJ ROLKĄ PODŁOGI –Dzieci stają w lekkim rozkroku. Chwytają rolkę za jej końce i wykonują skłon w przód, próbując dotknąć rolką do podłogi(ćwiczenie powtarzają 4 razy).
KOŁA MŁYŃSKIE –Dzieci stoją, trzymając rolkę za końce. Wyprostowane ręce wyciągają przed siebie. Zataczają koła, przyciągając i odsuwając ręce od tułowia(ćwiczenie powtarzają 10 razy).
UTRZYMAJ ROLKĘ –Dzieci siedzą w siadzie prostym, umieszczają rolkę między stopami, ręce opierają za plecami na podłodze. Na sygnał unoszą proste nogi do góry. Starają się, żeby rolka nie wypadła spomiędzy stóp (ćwiczenie powtarzają 4 razy).
PRZEKŁADANIEC –Dzieci siedzą w siadzie prostym, trzymają rolkę w prawej dłoni. Unoszą wyprostowaną prawą nogę i przekładają rolkę pod kolanem do lewej ręki. Następnie unoszą wyprostowaną lewą nogę i przekładają rolkę podkolanem do prawej ręki (ćwiczenie powtarzają 4 razy).
TOCZYMY ROLKĘ –Dzieci siedzą na piętach. Dłonie opierają przed sobą na rolce. Na sygnał turlają rolkę przed sobą i rozciągają się ( czynność powtarzamy 4 razy).
PATRZYMY PRZEZ LUNETĘ –Dzieci kładą się na brzuchu. W rękach trzymają rolkę. Na sygnał odrywają ręce od podłogi i lekko unosząc tułów, patrzą przez rolkę jak przez lunetę (ćwiczenie powtarzają 4 razy).
TURLANIE ROLKI STOPĄ –Dzieci stoją prosto. Kładą prawą stopę na rolce i próbują przesuwać ją w przód i w tył po podłodze. To samo ćwiczenie wykonują po zmianie nogi (ćwiczenie powtarzają 5 razy każdą stopą).
.PRZESKOKI PRZEZ ROLKI –Dzieci stoją w kole jedno za drugim. Kładą rolkę na podłodze przed sobą. Na sygnał przeskakują nad rolkami z nogi na nogę. Przesuwają się jednocześnie do przodu po obwodzie koła.
DOWOLNE ZABAWY ROLKAMI – Zachęcamy dzieci do swobodnej zabawy rolką, czas swobodnej zabawy można wyznaczyć na przykład długością trwania dowolnego utworu muzycznego.