Poniedziałek 16.03.2020
Temat dnia: W marcu jak w garncu
- Oglądanie ilustracji przedstawiających wiosnę (w dostępnych książkach), swobodne rozmowy. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy nadchodzącej pory roku. Wzbogacanie wiadomości na temat wiosny, rozwijanie umiejętności wypowiedzi na określony temat.
- Zabawa „Wiosenne echo”. Powtarzanie przez dziecko za rodzicem zdań z różnym natężeniem głosu (cicho, głośno, umiarkowanym głosem), w różnym tempie (szybko, wolno) i rytmie (według pomysłu rodzica.). Przykłady zdań: To już wiosna. Przylatują ptaki. Słońce mocniej grzeje. Pszczoły budzą się z zimowego snu.
- Zabawa „Poznajemy wiosenne kwiaty” – prezentujemy dziecku zdjęcia wiosennych kwiatów (z internetu, dostępnych albumów i książek), dziecko próbuje podać ich nazwy i opisać ich wygląd. Rodzic wspomina, że niektóre gatunki kwiatów są pod ochroną.
- Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan „Spacer pana Chomiczka”
„Myślał sobie pan Chomiczek .
Słonko świeci, śnieżek stopniał…
Wiem! Nie wezmę rękawiczek!”
Lecz nie zdążył wyjść na spacer,
bo nadeszła wielka zmiana:
wicher przywiał śnieżną burzę –
i już norka zasypana!
Tak się właśnie może zdarzyć
gdy na spacer idziesz w marcu .
Śnieg ze słońcem się mieszają,
jak się ciasto miesza w garncu”.
Rozmowa: Dlaczego pan Chomiczek zastanawiał się w co ma się ubrać na spacer w marcu?
Co oznacza przysłowie „W marcu jak w garncu”? Jaka jest marcowa pogoda? Jak nazywa się pora roku, która rozpoczyna się 21 marca?
- Rozwiązywanie krzyżówki – hasło: POGODA
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Rodzic mówi zagadki, dziecko odgaduje
- Nosisz go, gdy pada deszcz (parasol) – wpisz pierwszą literę wyrazu.
- Na przedwiośniu coraz mocniej świeci (słońce) – wpisz trzecią literę wyrazu.
- Pada w postaci lodowych kulek (grad) – wpisz pierwszą literę wyrazu.
- Mieszkanie ludzi (dom) – wpisz drugą literę wyrazu.
- Leci z komina (dym) – wpisz pierwszą literę wyrazu.
- Płaszcz bez rękawów chroniący przed deszczem (peleryna) – wpisz ostatnią literę wyrazu. Uwaga: W wyrazie pogoda jest litera g, której dzieci mogą jeszcze nie znać. Jeżeli dziecko sobie nie radzi rodzic zapisuje tę literę.
- Praca plastyczna inspirowana przysłowiem „W marcu jak w garncu” wybraną techniką plastyczną.
Karty pracy 6 – latki:
– karty pracy nr 4: ćw. 1, 2 str.20
Karty pracy 5 – latki:
– karty pracy nr 3: ćw. 2, str. 39 (zaznaczanie elementów kojarzących się z wiosną, rysowanie dodatkowych oznak)
Wtorek 17.03.2020 r.
Temat dnia: „Trampolinek i Zyta z wizyta na zamku”
- Prezentacja litery Z, z drukowanej i pisanej na podstawie kart pracy (zwrócenie uwagi na kierunek pisania – pisanie litery przez dziecko palcem w powietrzu, na stole, na plecach mamy, taty, itp…)
- Podawanie wyrazów, które rozpoczynają się głoską z lub w których słychać głoskę z.
- Zabawa „Wstążkowe z” – układanie litery z tasiemki, sznurka, włóczki itp.
- Praca plastyczna „Zebra”– wg pomysłu dziecka, dowolność w wyborze techniki.
Karty pracy 6- latki:
– karty pracy nr 4: ćwiczenia ze strony 24-25, ćw.3 str. 27
– zeszyt „Znam litery i liczby” – strony z literą Z
Karty pracy 5 – latki:
– karty pracy nr 3: ćw. 1, str. 40, ćw. 2, str. 41
– zeszyt „Poznaję litery i liczby” – strony z literą Z
Środa 18.03.2020 r.
Temat dnia: „Zakładamy hodowlę”
- Dzielenie nazw wiosennych kwiatów na sylaby, głoski, podawanie liczby sylab, głosek w wyrazach.
- Zagadki słuchowe – naśladowanie i nazywanie wiosennych odgłosów, np.: kukułki, pszczoły, deszczu, kumkania żab, klekotu bocianów.
- Założenie hodowli dowolnej rośliny – w doniczce z ziemią, na wilgotnej watce lub na gazie naciągniętej na słoik z wodą. Wyjaśnienie dziecku etapów zakładania hodowli oraz przypomnienie, czego rośliny potrzebują do życia. Przygotowanie karteczki z podpisem rośliny.
- Zabawa „Fasolowe obrazki”– układanie kompozycji z ziaren fasoli – rozwijanie wyobraźni, kreatywności.
Karty pracy 6 – latki:
– karty pracy nr 4: str. 21 (rysowanie ścieżki w labiryncie, rysowanie gałązek), str. 26 (uzupełnianie nalepkami rysunków przedstawiających fazy rozwoju rośliny)
Karty pracy 5-latki:
– karty pracy nr 3: ćw. 1 str. 42 (kolorowanie odpowiedniej liczby kropek zgodnie z etapami rozwoju fasoli)
Czwartek 19.03.2020 r.
Temat dnia: „Szukamy wiosny”
- Obserwacja kwiatów i rozwijających się roślin w przydomowym ogródku. Rozmowa na temat kolorów wiosny. Dzieci nazywają rośliny i ich kolory, np.: białe przebiśniegi, żółte kwiaty forsycji, fioletowe, białe, żółte krokusy, fioletowe sasanki, zielona trawa i pączki liści na drzewach i krzewach.
- Układanie krótkich rymowanek o wiośnie.
- Wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obserwacjami przyrody na temat „To już wiosna” (można wykorzystać różne dostępne w domu materiały: papier kolorowy, bibułę, krepinę, farby).
Karty pracy 6 – latki:
– karty pracy nr 4: str. 22 (ćwiczenie spostrzegawczości, poszerzanie wiedzy przyrodniczej na temat życia ptaków, ćwiczenie grafomotoryczne), str. 28. (poznanie kwiatów gruszy, jabłoni, brzoskwini oraz owoców, z których powstaną), str. 29 (pisanie po śladzie sylab z literą z).
Piątek 20.03.2020 r.
Temat dnia: „Sprawnie liczę”
- Zabawa „Prawda – fałsz” – mówienie dziecku prawdziwych i nieprawdziwych zdań o wiośnie, jeżeli zdanie jest prawdziwe – dziecko podnosi do góry umówiony przedmiot (np. klocek).
Przykłady zdań: Zbliża się wiosna. Miesiąc, który teraz trwa, to luty. Wiosną spadają liście z drzew. Przebiśniegi zwiastują nadejście zimy. Bociany na wiosnę powracają z ciepłych krajów.
Wiosenne kwiaty to krokusy i tulipany. Wiosną robi się coraz zimniej.
- Rozwiązywanie i układanie prostych zadań z treścią. Początkowo rodzic podaje zadanie dla dziecka – dziecko rozwiązuje je układając odpowiednią ilość klocków, kredek. Następnie dziecko samodzielnie wymyśla zadanie do rozwiązania.
Przykłady zadań: Na grządce rosły 4 przebiśniegi i 5 krokusów. Ile było kwiatków na grządce? W środę 2 bociany przyleciały z ciepłych krajów i założyły gniazdo, w piątek przyleciały do gniazda kolejne 2. Ile bocianów było w gnieździe?
Karty pracy 6 – latki:
– karty pracy nr 4: str. 23 (nalepianie plastra miodu, pszczół, rysowanie trawy…), ćw. 2, str. 27 (kolorowanie tulipanów), ćw.2, str. 29 (przeliczanie listków i pszczółek)
Karty pracy 5- latki:
– karty pracy nr 3: ćw. 2, str. 43 (porównywanie liczebności zbiorów, dopełnianie)