Temat tygodnia: W poszukiwaniu nocy.
Temat dnia: Śpiewamy kołysankę.
- Ćwiczenie dykcyjne „Głośno, cicho”. Wypowiedzcie wyraźnie zaproponowane sylaby, np.: mamamama, memememe, mumumumu, mimimimi lub inne. Rodzic – jak prawdziwy dyrygent – będzie pokazywał, czy mają być one wypowiadane głośno, czy cicho, coraz głośniej, czy coraz ciszej. Uwidacznia to ruchem dłoni:
– dłonie blisko siebie – cicho
– dłonie rozsunięte na szerokość rąk – bardzo głośno
– dłonie rozsuwające się – coraz głośniej
– dłonie przybliżające się do siebie – coraz ciszej.
- Ćwiczenie głosowe. Podajcie słowa, które kojarzą się:
– z ciszą lub ją oznaczają (cicho sza!, ciii, sza!, cyt!, pst! itp.)
– z hałasem, z czymś głośnym, z krzyczeniem czy wołaniem (hop, hop!, hurra!, hej!, łup!, tup!, bach! itp.)
Są to wyrazy dźwiękonaśladowcze. Sprawdźcie, czy „dobrze” wypowiadacie je zgodnie ze znaczeniem. Następnie spróbujcie wraz z rodzicem. słowa „głośne” wypowiadać bardzo cicho, a słowa „ciche” – wykrzyczeć. Czy było to łatwe? Podsumowanie: brzmienie słów dźwiękonaśladowczych odpowiada temu, do czego one służą, i trudno zmienić to tylko np. głośnością.
- Zabawa „Śpiewam głośno, śpiewam cicho”. Proponuję teraz „wyczarować” różne charaktery przy śpiewie piosenki Trampolinek i my”
https://www.youtube.com/watch?v=ZrbLrg0IWd0&list=RDZrbLrg0IWd0&start_radio=1
w różnej dynamice. Np. ciche śpiewanie może dać efekt tajemniczości, a głośne – wielkiej radości. Zastanówcie się czy ta piosenka nadaje się do cichego czy raczej głośnego śpiewu (głośnego).
- Nauka kołysanki „Siwa chmurka”. https://www.youtube.com/watch?v=XRsrsIzmyr8
Na pewno znacie takie specjalne piosenki, które zawsze śpiewa się cicho. Niektóre piosenki śpiewamy cicho, bo ich zadanie polega na… uśpieniu dziecka. Są to kołysanki. Proponuję wysłuchanie i naukę tradycyjnej kołysanki „Siwa chmurka” i usypianie przy niej własnych misiów lub lalek.
- Rozmowa tematyczna: Kiedy śpimy? Czy wszyscy zasypiają nocą? Czy zwierzęta śpią tylko w nocy? Swobodne wypowiedzcie się na podany temat. Zwierzęta które są aktywne w dzień (śpią w nocy), np.: kura https://www.dobreradybabuni.pl/kura-domowa/ krowahttps://krytykapolityczna.pl/kraj/gawlik-skad-sie-bierze-mleko/
a które prowadzą nocny tryb życia (w dzień śpią):nietoperz https://pl.wiktionary.org/wiki/nietoperz#/media/Plik:Myotis_bechsteinii-flying1.jpg
sowa https://pl.wikipedia.org/wiki/Sowy#/media/Plik:Waldohreule_in_freier_Wildbahn.jpg, dzik https://pl.wikipedia.org/wiki/Dzik_euroazjatycki#/media/Plik:Locha(js).jpg
- (dz. 5 – letnie) KP3 (ćw. 1, s. 56) – rozwijanie logicznego myślenia i zdolności plastycznych poprzez rysowanie i kolorowanie obrazka przedstawiającego to samo, ale w różnych porach doby.
Miłego dnia 🙂