Grupa II – 17.04.2020 r.

Temat:

Pomoce: tablica, kreda (lub flamaster), kartki, ołówki.

1. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Piesek i noc.”

Piesek i noc
Jak wiadomo, po nocy przychodzi dzień, a kiedy przeminie dzień, nadchodzi noc. I tak było zawsze. Ale mały pluszowy
Piesek zażyczył sobie pewnego ranka, że chce nocy właśnie teraz. Takiej prawdziwej, z księżycem i gwiazdami!
– Hej hop! – zawołał rozbawiony Trampolinek. – Musisz poczekać, bo Ziemia nie może obracać się szybciej.
– Nie będę czekał, hau, hau – powtarzał Piesek. – Idę poszukać nocy.
I pomaszerował przed siebie. Zastanawiał się, kogo by tu zapytać o drogę.
Zawołał do promieni słonecznych:
– Promyki, promyki, gdzie jest noc?
Ale promyki nie słyszały, bo były bardzo zajęte. Musiały ogrzać i oświetlić mnóstwo miejsc. Jak to robiły każdego dnia.
Potem zapytał wiatru, ale wiatr pokręcił się, pokręcił, zaszumiał po swojemu, bo myślał, że piesek żartuje i pomknął
gdzieś daleko.
Piesek poszedł dalej. Nagle zobaczył stadko szpaków, które kąpało się w kałuży. Przez chwilę przyglądał się wesołej
zabawie, a potem zapytał:
– Szpaki, szpaczki, czy wiecie, gdzie jest noc?
– Nie wiemy, ale może sowa ci powie, bo ona bardzo lubi noc.
Pobiegł szczeniaczek do lasu, by odnaleźć drzewo, w którego dziupli mieszkała sowa.
– Sowo, sowo, czy wiesz, gdzie jest noc?
– Oczywiście, że wiem, hu, hu, hu – wymądrzała się sowa. – Na drugiej półkuli.
– Czy to daleko, hau, hau?
Sowa uśmiechnęła się do Pieska.
– Daleko, daleko. Lepiej wracaj do przedszkola, a noc sama cię odnajdzie.
– Ja pierwszy ją odnajdę! – upierał się Piesek. – Polecę do niej samolotem.
– Hu, hu, hu, jak sobie chcesz – wzruszyła sowa ramionami. – Tylko zanim dotrzesz na miejsce, to tam już będzie dzień.
– Idę się spakować i pożegnać z przyjaciółmi, hau, hau.
Pomerdał zadowolony ogonkiem i pobiegł do przedszkola. Po drodze spotkał prawdziwego psa Reksa, który kopał
dołek obok dołka. Reks zauważył pluszowego kuzynka i zaszczekał:
– Może byś mi pomógł znaleźć kość, którą gdzieś tu zakopałem? Póki jeszcze świeci słońce i wszystko widać.
Piesek ochoczo zabrał się do pracy i po chwili razem wykopali wielką starą kość. Potem znowu ją zakopali
i szczeniaczek pomaszerował do przedszkola.
A tymczasem wokoło zaczęło robić się szaro. Kiedy Piesek dotarł na przedszkolne podwórko, nastała noc. Taka, jakiej
szukał – z księżycem i gwiazdami. Przed drzwiami czekał na pieska Trampolinek.
– Trampolinku, Trampolinku, widzisz, jednak znalazłem noc, hau, hau i nie muszę nigdzie lecieć.
– Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Bardzo się cieszę, choć zajęło ci to cały dzień.

2. Rozmowa na temat treści utworu.
Dziecko odpowiada na pytania:
Czego szukał Piesek?
Kogo pytał o drogę?
Jakie ptaki kąpały się w kałuży?
Dlaczego sowa nie wierzyła, że Piesek odnajdzie noc?
Jak długo Piesek szukał nocy?

3. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce wstaje, słońce śpi”. Dziecko naśladuje swoim ciałem słońce. Z pozycji na klęczkach wstaje, ustawiając się wysoko na palcach na znak wschodzącego słońca. W tej pozie zostaje, dopóki nie usłyszy umownego sygnału. Na sygnał powraca do pozycji wyjściowej – słońce zachodzi.

Zachęcamy również, aby utrwalić wiadomości na temat pór roku. Spróbujcie wraz z Rodzicami wykonać „Zegar pór roku.”
Pomoce: klocki, blok techniczny, nożyczki, kredki, flamastry, sztywny papier kolorowy, korki, pineski.

4. Rozwiązywanie zagadek dotyczących pór roku.

Tęsknimy za nią po długiej zimie,
czekamy, kiedy zimno minie.
Z nią przecież jest radości tyle!
Pierwsze kwiaty i motyle. (wiosna)

O tej porze roku mamy wakacje,
ciepłe dni i kwitnące akacje,
kolorowe kwiaty i złociste promienie,
które słońce zsyła nam na ziemię. (lato)

Kolorowe liście rozrzuca dokoła,
żołędzie i kasztany, które zabiorę do przedszkola. (jesień)

Przychodzi po jesieni. Bywa mroźna i sroga.
Śnieg zostawia w ogródkach, a szron na samochodach. (zima)

5. Rodzic wraz z dzieckiem wymienia nazwy miesięcy w odpowiedniej kolejności. Po wymówieniu nazwy miesiąca stawia klocek. Na koniec dziecko przelicza, ile miesięcy ma cały rok.

6. Praca plastyczna „Zegar pór roku”. Dziecko wycina koła z bloku technicznego. Z pomocą Rodzica dzielą koło na 4 równe części. Każda ćwiartka jest odpowiednikiem jednej z pór roku. Zadaniem dzieci jest stworzenie obrazków nawiązujących do: wiosny, lata, jesieni i zimy. Na środku przyczepia wskazówki ze sztywnego papieru kolorowego. Przytwierdza je pineską i korkiem.

Miłego dnia 🙂

Skip to content