Grupa II – czwartek 23.04.2020 r.

Temat: Ekoinstrumenty.

Pomoce: kubki po jogurcie, różne ziarna: groch, ryż, kasza, puste butelki plastikowe po napojach,

1. Rozmowa na temat instrumentów muzycznych.
Rodzic pyta dziecko, jakie instrumenty muzyczne zna. Krótko podsumowuje, w jaki sposób wydobywa się z nich dźwięk. Wymienia grupy instrumentów, w których dźwięk wydajemy przez:
– uderzanie, szarpanie lub pocieranie strun smyczkiem (instrumenty strunowe)
– dmuchanie w instrument (instrumenty dęte)
– uderzanie w instrument dłonią lub pałką (instrumenty perkusyjne)
Rodzic pyta dziecko, czy tego typu instrumenty można zrobić samemu.

2. Praca techniczna „Moja grzechotka z ryżem”
Dziecko własnoręcznie wykonuje grzechotki z grochem, z kaszą lub z ryżem.  Dziecko otrzymuje małą butelkę plastikową (lub kubek po jogurcie). Do środka wsypuje ryż, kaszę, groch. Butelki zakręcają (lub zatykają/zaklejają kubek) i dowolnie ozdabiają dostępnym materiałem.

3. Rodzic prezentuje granie na pustej butelce plastikowej – poprzez dmuchanie w jej otwór pod odpowiednim kątem. Ćwiczenie „Plastikowe organy”. Rodzic daje dziecku plastikową butelkę i daje czas na wypróbowanie i naukę dmuchania pod odpowiednim kątem. Przypomina, że największą trudnością jest dmuchanie z wyczuciem, lekko, ale jednostajnie.

4. Zabawa „Co to za dźwięk.”
Rodzic przygotowuje zestaw kilku przedmiotów, z których można wydobyć dźwięk, np. piłeczka pingpongowa, pudełko z grochem, spinacze w pojemniku, woda w zakręconej butelce, folia do pakowania prezentów, itp. Pokazuje je dziecku i prosi, by przysłuchało się, jaki dźwięk można z nich wydobyć, poprzez otrząsanie, pocieranie, upuszczanie. Następnie poleca dziecku, by się odwróciło – bierze jeden z przedmiotów i porusza nim tak, by wydobyć dźwięk. Zadaniem dziecka jest zgadnięcie, który z przedmiotów jest źródłem słyszanego dźwięku. Popatrz na te przedmioty.
Polecenie: Posłuchaj, jaki wydają dźwięk…. Odwróć się tyłem… Powiedz, co usłyszałeś.

5. Ćwiczenie „Instrumenty i piosenki”.
Rodzic proponuje zabawę w „Dziwną orkiestrę”. Przy użyciu ekoinstrumentów dziecko gra akompaniament do wybranej piosenki. Rodzic przypomina, że granie na instrumencie do wtóru piosenki nazywa się akompaniowaniem. Razem z dzieckiem wybiera którąś ze znanych im piosenek. Informuje o sposobie akompaniowania. Można wystukiwać rytm tych piosenek (tylko zwrotki lub tylko refrenu). Można też po prostu grać miarowo, w rytmie kroków marsza lub jak do biegu.

6. Zabawa „Najlepszy instrument”. Rodzic przypomina, że przecież i na samym sobie można zagrać, np.: klepiąc się po udach, klaszcząc czy tupiąc. Proponuje wypróbować różne sposoby wydobycia dźwięku oraz wybór kolejnej piosenki, do której razem z dziećmi stworzy autoakompaniament.

7. Polecamy zabawy na świeżym powietrzu:
– możecie wykonać „Wiosenne krajobrazy” – malowane kredą na chodniku.
– zabawa skoczna „Po kwadracie” Rodzic maluje kredą na chodniku duże kształty: koło, trójkąt, kwadrat. Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie przez linie figur.

Skip to content