Grupa III – wtorek 21.04.2020 r.

Temat dnia: „Ziemia w kosmosie”

1. Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej pt. „Kosmos”

Mknie Trampolinek w kosmos rakietą,
żeby się z bliska przyjrzeć planetom.
Patrzy, jak krążą, krążą bez końca
po swych orbitach wokoło Słońca
i po kolei nazwy wymienia:
najpierw Merkury, Wenus i Ziemia,
Mars jest następny, za Marsem Jowisz
(wierzyć możecie Trampolinkowi)
i dalej Saturn, a za nim Uran,
wreszcie na końcu mamy Neptuna!
Mknie Trampolinek, goni komety,
kosmos podziwia z okien rakiety.
Zapas paliwa ma jeszcze spory,
chętnie odwiedza więc gwiazdozbiory
i Niedźwiedzicom, Dużej i Małej,
zdjęcie za zdjęciem robi wspaniałe.
Kurs teraz nowy na Księżyc bierze
i już po chwili biega w kraterze,
a za nim łazik krok w krok się kręci,
bo na zabawę ma wielkie chęci.
Koniec zabawy, bo Ziemia wzywa!
Czy ta wyprawa była prawdziwa?

2. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza
Dzieci odpowiadają na pytania, np.: Czym Trampolinek wybrał się w podróż? Czemu chciał się przyjrzeć? Po czym krążą planety? Dookoła czego krążą planety? Jakie planety widział Trampolinek?

3. Oglądanie zdjęć przedstawiających kosmos i planety
Na podstawie dostępnych w domu publikacji (książki, albumy, encyklopedie) lub obrazów przedstawiających układ słoneczny dostępnych w Internecie, dziecko opowiada o kosmosie, wykorzystując swoje dotychczasowe wiadomości, oraz w miarę możliwości odczytuje nazwy poszczególnych planet. Wypowiedzi dziecka możemy wzbogacić własną wiedzą na ten temat. Warto również utrwalić nazwy planet i ich kolejność.

4. Karty pracy
• sześciolatki: Karty pracy nr 4, str. 56-57 (rozszyfrowywanie wiadomości, rysowanie toru planet, łączenie elementów w rakietami, które z nich powstały), str. 58-59 (odczytywanie podpisów na ilustracji, dzielenie wyrazów na sylaby – liczenie sylab, układanie zdań z określonym wyrazem – liczenie wyrazów w zdaniu, wymienianie urządzeń, które pozwolą nam badać kosmos – podkreślenie danej litery w wyrazach)
• pięciolatki: jeżeli z poprzednich tematów zostały jakieś niewykonane ćwiczenia, to dzieci mogą je uzupełnić; zachęcamy również do korzystania z Kącika Artysty – jeżeli ktoś jeszcze nie robił, to dzisiaj można wykonać pajęczynki (karty 28-30)

5. Zabawy ruchowe
• „Wykonaj zadanie” – rodzic podaje dziecku polecenia, np. idź do przodu 5 kroków, odwróć się w prawo i idź 2 kroki, idź do tyłu 6 kroków, itp. – jest to doskonałe ćwiczenie na utrwalenie orientacji przestrzennej.
• „Samoloty” – dzieci biegają z szeroko rozłożonymi rękami; na głośny (wcześniej umówiony) sygnał rodzica – lądują (wykonują przysiad podparty).
• „Gimnastyka na zielonej trawce” – dziecko wykonuje ćwiczenia typu: pajacyki, skłony, przysiady, podskoki, wymach rąk itp.

Jest piękna pogoda, więc zabawy ruchowe można zorganizować na podwórku!

Prośba do rodziców!
W miarę możliwości, utrwalajcie z dziećmi poznane literki (głównie z pięciolatkami, ale sześciolatkom też przydadzą się ćwiczenia w tym zakresie). Można np. poprosić dziecko o zakreślenie wskazanej litery w dowolnym tekście czy ulepienie liter z plasteliny lub układanie ich z patyczków, słomek do napojów, itp.

Skip to content