Temat dnia: Domy zwierząt.
- „Dzień dobry zwierzątka” – zabawa rozwijająca aparat mowy. Dzieci podczas słuchania opowiadania naśladują ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt.
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzątka jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (dzieci oblizują czubkiem języka górne zęby po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (wysuwają język na górne zęby i cofają go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (ustawiają język w przedsionku jamy ustnej i oblizują górne zęby). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szeroko otwierają buzie i wysuwają język, nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (mają szeroko otwarte usta i przesuwają język w kąciki ust), wyskoczył na płot (wysuwają język nad górną wargę) i głosno zapiał – kukuryku! Głosne pianie koguta obudziło kury, które zawołały ko – ko – ko!!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (dzieci chwytają ziarenko ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau, hau, hau! Pobiegał w koło podwórka (otwierają szeroko usta i oblizują wargi ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwają język do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwają język nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącac ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskają, kląskają). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzieci mówią: dzień dobry).
- „Tyle kroków” – zabawa słuchowo – ruchowa. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, kura, indyk, koń, owca, a dzieci dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie.
- „W domu najlepiej”- dzieci uważnie słuchają wiersza (rodzic czyta).
„W domu najlepiej” Agnieszka Frączek
Dorsz Dionizy, jak bociany,
chciał mieć gniazdo pod chmurami,
lecz gdy znalazł się na dachu,
zaraz drapnął w dół ze strachu.
Ślimak Dyzio chciał się ukryć,
hen, na drzewie, w dudka dziupli,
a ów dudek z marnym skutkiem
wtykał czubek w kundla budkę…
Pies się do muszelki wciskał,
ale zmieścił tam ćwierć pyska.
Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie –
spadał z niej dwa razy prędzej.
Pomyśleli… podumali
i do domów się udali.
PYTANIA DO WIERSZA:
- Czy wiersz Cię rozbawił?? Dlaczego? Które zwierzę najbardziej Cię rozbawiło??
- Posłuchaj wiersza jeszcze raz i powtórz rymujące się słowa.
- O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu??
- Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta?? Dlaczego waśnie tam??
- Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt?
- Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach?
- Czy to były odpowiednie dla nich domy? Dlaczego?
- Po co zwierzęciu potrzebny jest dom??
- Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy?
- Czy człowiek mógłby mieszkać w miejscach wybranych przez te zwierzęta?
- Wprowadzenie litery Ł, ł – sposób wprowadzania taki, jak w przypadku wcześniejszych liter.
- Praca w KP str. 35, 35a.
- Matematyka w zagrodzie – przygotowujemy np nakrętki po napojach. Dzieci układają je zgodnie z treścią zadań i przeliczają.
- W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
- Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
- Na podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i kot. Ile zwierząt jest na podwórku?
MIŁEJ PRACY!!!