Temat dnia: Co słychać w ptasich gniazdach?
czwartek, 2.04.2020r.
- Wiersz „Wiosenny wietrzyk”, Joanna Kulmowa
W trakcie słuchania wiersza, dzieci mogą w odpowiednich miejscach ilustrować głosem i ruchem jego treść.
http://gabriellas.prv.pl/J.Kulmowa/Wiosenny_wietrzyk_J.Kulmowa.html
- Gdzie budować gniazdo? – rodzic czyta opowiadanie i prezentuje kształty wymienianych ptaków.
„Gdzie budować gniazdo?” – Hanna Zdzitowiecka
Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy
zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie ? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. – Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie…hm…trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.
- Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania.
- Jakie ptaki wystąpiły w opowiadaniu?
- O jakich gniazdach opowiadały?
- Dlaczego każdy ptak chciał mieć inne gniazdo?
Prezentacja sylwet ptaków.
https://i.ytimg.com/vi/9OlhY6ECIes/maxresdefault.jpg
- Zakładanie gniazd.
Potrzebne materiały np.: gałązki, kawałki tkanin, sznurek, papierowy talerzyk. Zadaniem dzieci jest zbudowanie gniazd z dostępnych materiałów.
- „Wiosenne zgadki matematyczne” – dzieci rozwiązują zadania tekstowe, przeliczają elementy i dodają je do siebie. Można przeliczać na palcach.
- Wysoko na niebie fruwały 3 skowronki. Razem ze skowronkami wesoło śpiewały 4 słowiki. Ile ptaszków śpiewało na cześć wiosny?
- Nad łąką zaroiło się od barwnych motylków. 5 motyli fruwało nad wodą, a 3 przysiadły na kwiatach. Ile razem motyli witało wiosnę?
- Na łące zakwitło 5 białych i 5 różowych stokrotek. Ile kwiatów zakwitło?
- Na łąkę przyleciały 3 bociany, a potem jeszcze 4. Ile bocianów przyleciało na wiosenną łąkę?
- Praca z KP str. 29 – graficzna prezentacja znaku dodawania, rozwiązywanie zadań obliczeniowych. Rysowanie znaku dodawania.