Grupa II – 12.05.2020 r.

Temat dnia: Czym się zajmuje rolnik?

1. Dzieci 5-letnie. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 2, s. 19) – rozwijanie logicznego myślenia i sprawdzanie wiedzy na temat pracy na wsi poprzez łączenie zdjęć produktów z elementami ilustracji: nabiał – krowa, dżem – sad, włóczka – owca itd.

2. Zabawa naśladowcza „Obowiązki rolnika”. Dziecko przedstawia czynności rolnika, o którym opowiada Rodzic: Rolnik Roman wstał wcześnie rano, zjadł śniadanie, umył zęby, nałożył ogrodniczki i wyszedł do swojego gospodarstwa. Najpierw otworzy drzwi kurnika, nasypał kurom paszy i dolał wody. Potem zebrał jajka do koszyka. Kolejnym przystankiem był chlew – mieszkanie świń. Tam również nasypał im jedzenia do koryta. Dalej przeszedł do krowy Mućki. Podał jej wczoraj ściętej, jeszcze zielonej trawy. U Mućki spędził trochę więcej czasu, bo musiał ją wydoić. Świeże mleko zaniósł do domu, nalał sobie do swojego ulubionego kubka i wypił. Po ciężkiej pracy rolnik Roman chwilę odpoczywał…

3. Wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek „Tajemnicze jajko.”

Tajemnicze jajko
– Ciekawe – zastanawiała się kura Leokadia – czy to będą chłopcy, czy dziewczynki?
Na narodziny jej kurczątek czekał cały kurnik.
– Leokadia będzie miała pięcioraczki! – krążyła z dzioba do dzioba sensacyjna wiadomość.
Wreszcie któregoś ranka jedno z jajek kury poruszyło się delikatnie, zatrzeszczało i… pękło!
A ze skorupki wychyliła się puchata, żółta główka.
– Pi! – główka poinformowała całą okolicę, że właśnie znalazła się po zewnętrznej stronie jajka.
Rozejrzała się uważnie dokoła, a potem z powagą zwróciła się do pozostałych jajek:
– Chłopaki, możecie wychodzić. Tu jest całkiem miło!
Trzy wesołe żółciutkie kurczaki natychmiast wyskoczyły ze skorupek: hops, hops, hops! W gnieździe pozostało już
tylko ostatnie piąte jajo.
– Puk, puk! Jest tam kto? – Leokadia stuknęła delikatnie dziobem w skorupkę.
– Jestem – odgdakało jajko. – Ale nie mam teraz czasu. Zwiedzam skorupkę.
Kurze Leokadii pierze zjeżyło się na głowie! Jajko niby gdacze po kurzemu, ale kto to słyszał, żeby kurczak tak się mądrzył? W dodatku taki, który jeszcze nie zdążył się wykluć ze skorupki!
Wieść o tajemniczym zachowaniu jajka lotem błyskawicy obiegła całą wieś. Mruczek, Burek, tuzin gąsek, myszka Franciszka i wszystkie inne zwierzęta co sił w łapkach przybiegły do kurnika. I zaczęły jedno przez drugie snuć domysły:
Co też kryje ta skorupka?
Dinozaura? Krasnoludka?
Pszczółkę grubą niczym kluska?
Może w środku siedzi kózka?
Albo hipcio tam się wtrynił?
Lub słoniątko w wersji mini?
– O, nie! Tego bym nie zniosła! – zagdakała Leokadia.
A co na to wszystko jajko? Turlało się ze śmiechu!
– Chi, chi, chi! – chichotało, zadowolone, że udała mu się świetna psota. Jajko śmiało się i śmiało, aż wreszcie pękło ze śmiechu, a ze skorupki wychylił się roześmiany dzióbek.
– Kurczę…! – odetchnął z ulgą milczący do tej pory kogut.
A kura Leokadia zrozumiała, że z tym małym łobuziakiem będzie miała pełne skrzydła roboty!

4. Omówienie treści opowiadania.
Rodzic kieruje do dziecka pytania, np.:
– Jak nazywała się kura, która wysiadywała jajka?
– Co znajdowało się w skorupce piątego jajka zdaniem zwierząt zamieszkujących wieś?
– Z jakiego powodu pękło to jajko?

5. Praca plastyczna „Rolnik” – rysowanie kredkami postaci rolnika według własnego pomysłu.

6. Zabawy na świeżym powietrzu.
Spacer, w czasie którego wsłuchajcie się w odgłosy płynące z otoczenia, np.: śpiew ptaków, szum liści, wiatru, pograjcie w piłkę z rodzeństwem, polecamy również jazdę na rowerze i zabawę w „Berka.”

Skip to content