Grupa III – 15.05.2020 r.

Temat dnia : Jak powstaje miód?

1. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej Trampolinek szuka nektaru. Pewnego dnia Trampolinek wybrał się do pasieki po miód . W pasiece stoją ule, a w każdym z nich mieszka matka pszczela, pszczoły robotnice oraz trutnie . Pasieką opiekuje się pan pszczelarz . A pszczoły, gdy tylko go zobaczą, radośnie pobzykują, bzz, bzz: Czy to piątek, czy niedziela, o pasiekę zadba pszczelarz.
Trampolinek przystanął obok pomalowanego na żółto ula . Bardzo zaciekawił go ten domek bez okien, który miał tylko jedno małe wyjście . Nagle wyfrunęła z niego pszczoła . – Nazywam się Minia Zwiadowczyni, bzz, bzz – przedstawiła się Trampolinkowi . – A co robi zwiadowczyni, hej hop? – zapytał Trampolinek . – Szuka miejsc, gdzie jest mnóstwo, bzz, bzz, kwiatów . – A co robisz, jak już je znajdziesz?Minia sfrunęła Trampolinkowi na ramię i szepnęła mu do ucha w tajemnicy, że jak znajdzie dobre miejsce, to powie pszczołom zbieraczkom, żeby tam poleciały i zebrały nektar Zamachała skrzydełkami i już jej nie było . – Hej hop, zaczekaj! – zawołał. Trampolinek i popędził za pszczółką, bo bardzo chciał wiedzieć, do czego potrzebny jest nektar. Dotarli do alejki akacjowej . Akacje kwitły i pachniały tak słodko, że aż kręciło się w głowie . Minia wleciała między kwiaty, sprawdziła nektar i zadowolona zawołała: – Bzz, bzz, Trampolinku, pilnuj akacji i nie pozwól nikomu zbliżać się do moich kwiatów, bo to miejsce jest… raz, dwa, trzy, zaklepane!Trampolinek maszerował od jednego końca alejki do drugiego i pilnował akacji .A w tym czasie Minia wróciła do ula . Nie myślcie sobie, że zaczęła wybzykiwać bzz, bzz na cały głos, dokąd mają lecieć zbieraczki . Oj, nie! Zwiadowczynie znają o wiele lepszy sposób . Mogą porozumiewać się dzięki specjalnym tańcom . Tak, tak, tak! Dzięki tańcom! Figury umówione były już dawno temu, ale tylko pszczoły rozumieją, o co w nich chodzi . Zbieraczki przyglądały się uważnie, jak Minia pląsała na plastrze . Bzz, bzz, usłyszał Trampolinek nadlatującą gromadkę, która wesoło nucąc, wzięła się do pracy: Nektaru zbieranie to nasze zadanie. Czy wiecie dlaczego? Bo miód będzie z niego, tralalalala…
– No, no, no, bzz, bzz – cieszyły się zadowolone zbieraczki . – Wracamy do domu .Potem w ulu inne pszczoły odebrały od nich nektar, umieściły go w plastrach, które same zbudowały z wosku i zaczęły wytwarzać miód. Trampolinek spędził całe popołudnie z Minią . Razem szukali miejsc, gdzie rosły pachnące i kolorowe kwiaty . Po jakimś czasie do przedszkola przyjechał pan pszczelarz i przywiózł słoiki z miodem: lipowym, akacjowym i wielokwiatowym . Trampolinek, pani i dzieci spróbowali każdego z nich . – Sama nie wiem, który jest najsmaczniejszy! – odezwała się pani .– A mnie smakuje najbardziej… każdy miód, hej hop! – zawołał Trampolinek i włożył do buzi pełną łyżeczkę . – Mniam, mniam . I wszystkie dzieci zaczęły się śmiać i powtarzać, mniam, mniam.

2. Omówienie treści opowiadania; pytania do dzieci: – Gdzie wybrał się Trampolinek? – Kto mieszka w ulu? -Kto opiekuje się pasieką? – Czym zajmuje się Minia Zwiadowczyni? – W jaki sposób Minia Zwiadowczyni zbiera nektar? Zachęcamy dzieci do wypowiadania się całym zdaniem.
Rozmowa z dziećmi na temat korzyści, jakie dają nam pszczoły.

3. Zabawa ruchowa „Pszczółki”. Na podłodze są rozłożone kolorowe klocki- kwiatki. Dzieci biegają w rytm po pokoju omijając kwiaty, naśladując pszczółki, a na sygnał – nektar- siadają obok wybranego kwiatka.

4. Opowiadanie historyjki obrazkowej z KP5, s. 18.2- 6-latki. Wymyślanie tytułów do poszczególnych obrazków.

5. Wykonywanie grafomotorycznych ćwiczeń 2 i 3 z KP5, s. 19- 6latki.

6. Wspólne przygotowanie „Smakowitej przekąski” – jeżeli mamy miód w domu, dzieci przygotowują słodki poczęstunek: smarują miodem wafle ryżowe lub chleb. Wspólna degustacja. Smacznego.

7. Quiz „Życie na wsi”- propozycja pytań do quizu: – Co dają nam pszczoły? – Jakie zwierzęta mieszkają w stajni? – Kogo można zobaczyć w kurniku? – Które ze zwierząt pasuje do opisu-jej dziecko to ciele, dzięki niej mamy mleko :świnia, krowa, kura? – Które ze zwierząt wydaje odgłos:gul,gul,gul. – nazwa, którego zwierzęcia nie składa się z dwóch sylab: koń, kaczka, krowa.
– Gdzie pasą się krowy?
– które ze zwierząt nie żyje na wsi: świnia, krowa, antylopa. – Jakie zwierzę daje nam wełnę? – Jakie zwierzęta można spotkać w zagrodzie?
Dla dzieci, które odpowiedziały na wszystkie pytania WIELKIE BRAWA!

Skip to content