Grupa III – 26.05.2020 r.

 

Temat dnia: „Przygoda Trampolinka”

Kochane przedszkolaki! Dzisiaj jest jedno z najpiękniejszych świąt w całym roku – Dzień Mamy. W przedszkolu zawsze obchodziliśmy go jako Dzień Rodziców i życzenia składaliście również Tatusiom. Rozpocznijcie więc ten wyjątkowy dzień od uściskania waszych Rodziców, wręczcie im uroczyście przygotowane portrety i powiedzcie prosto, od serca, że kochacie ich najmocniej na świecie! Zadbajcie, aby wasi Rodzice w tym dniu czuli się najważniejsi, doceńcie ich starania o to, aby wam było jak najlepiej, podziękujcie za ich bezgraniczną miłość, cierpliwość i oddanie. Postarajcie się również, by sprawić im jakieś drobne przyjemności – może to będzie piosenka albo przygotowana przez was kanapka, a może po prostu pomoc w codziennych obowiązkach….?

 

A po wspólnym świętowaniu pora na odrobinę nauki – dzisiaj zabawy z literką „r”.

 

  1. Omówienie historyjki obrazkowej, która przytrafiła się Trampolinkowi w Centrum Nauki (to zadanie dla sześciolatków, historyjka zamieszczona jest w Kartach pracy nr 5 na stronach 24 – 25). Dziecko czyta krótkie teksty zamieszczone przy obrazkach.

 

  1. „Wstążkowe r”

Dziecko chodzi stopa za stopą po wstążce (sznurku, skakance) ułożonej w kształcie litery „r”.

 

  1. Wyróżnienie głoski „r” na początku słów: robot, Robert

Pytamy dziecko „Co słychać na początku słowa robot ?”, „Co słychać na początku słowa Robert?”

 

  1. Zabawy ze słowami „robot”, „Robert”
  • dzielenie słów „robot”, „Robert” na sylaby i głoski – liczenie sylab i głosek
  • sześciolatki: budowanie modeli wyrazów: robot, Robert z kartoników; dziecko układa na stole tyle białych karteczek, ile jest głosek w danym słowie; wspólne z dzieckiem określanie, która głoska jest samogłoską, a która spółgłoską (w miejscu samogłoski dziecko rysuje na karteczce czerwoną kropkę, a w miejscu spółgłoski – kropkę niebieską), wyjaśniamy, że głoska „r” to spółgłoska
  • sześciolatki: układanie wyrazów: robot, Robert z liter.
  1. Podawanie wyrazów z głoską „r” na początku.
  2. „Słucham uważnie, gdzie w środku jest r”

Rodzic powoli wypowiada słowa (dając dziecku czas do namysłu): ogrodnik, farby, okno, tran, dom, okręt, flaga, pirat, prom, piłka. Zadanie dziecka polega na klaśnięciu w dłonie, jeżeli w danym wyrazie w środku słychać głoskę „r”.

  1. Zabawa ruchowa „Robot”

Dziecko chodzi po pokoju, w rytmie wystukiwanym przez rodzica, naśladując ruchy robota.

  1. Zapoznanie z wyglądem litery R, r na podstawie ćwiczeń w kartach pracy:
  • sześciolatki: Karty pracy nr 5, str. 24-25 – kolorowanie na niebiesko kwadracików wskazujących miejsce występowania litery „r” w modelach wyrazów, nalepianie podpisów pod zdjęciami
  • sześciolatki: zeszyt Znam litery i liczby – strony z literą „r”
  • pięciolatki: Karty pracy nr 4, ćw.1, str. 24 – wyklejanie lub kolorowanie szablonu litery „r”,
  • pięciolatki: zeszyt Poznaję litery i liczby – strony z literą „r”
  1. „Literkowy detektyw”

Dziecko zakreśla w tekście wiersza „Rozbrykane R” (A. Frączek) wszystkie litery R, r.

 

R jest strrrasznym rrrozbójnikiem!

Wciąż wyprawia harce dzikie:

coś rozkręca, coś rozbija,

wierci dziury w biurku stryja,

po regale gna rowerem,

telewizor karmi serem,

a ratlerka raczy tortem.

 

Pcha do pralki szwagra portfel,

rynnę wtrynia do rakiety,

w sadzie sadzi taborety,

gra oberka na wiertarce,

trąc do rytmu tran na tarce

albo rumbę tańcząc z rondlem.

 

Gdy mu powiesz: – To niemądre!

Z werwą krótko warknie: – Wrr!

I znów broi… Jak to R.

 

  1. Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu – według pomysłu dziecka i dostępnych w domu sprzętów i zabawek.
Skip to content