Temat dnia: Ziemia to nasz dom
- Zadajemy dziecku zagadkę: Co mam na myśli? To substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces parowania i skraplania jej część do nas wraca.
- Po rozwiązaniu zagadki prosimy dziecko o ułożenie z liter wyrazu woda.
- Praca z obrazkiem „Woda wokół nas”. Prezentujemy dziecku obrazki np. w dostępnych książkach, gazetach, w Internecie, na których przedstawiona jest woda (zbiorniki wodne, czajnik z gotującą się wodą, osoba pijąca wodę, padający deszcz itp.) – opisywanie ilustracji, swobodne wypowiedzi dziecka na temat: komu potrzebna jest woda? Czy każda woda nadaje się do picia?
- Zabawy z wodą: – „Filtrujemy wodę” – na szklankę zakładamy watę lub gazę i przelewamy wodę z piaskiem, na kolejnej z olejem, z ziemią – obserwacja wody przed filtrowaniem i po nim oraz zanieczyszczeń pozostałych na filtrze. Wyjaśnienie znaczenia słowa filtr – urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia. Wyjaśniamy, że wodę profesjonalnie oczyszcza się w oczyszczalniach ścieków. – „Ile wody nam ucieka?”- zapraszamy dziecko do łazienki, odkręcamy kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Prosimy dziecko, by oszacowało, ile wody może w ten sposób wylać się z kranu do naczynia podczas trwania filmu . Swoje szacunki dziecko zaznaczają flamastrem.
- Zapraszamy dziecko do obejrzenia filmu edukacyjnego „Ekologiczny dom”
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
- Ile wody nam ucieka?” – kontynuacja zabawy badawczej. Zapraszamy ponownie dziecko do łazienki, by sprawdzić, czy udało im się po-prawnie oszacować ilość wody, która zebrała się w naczyniu. Prosimy dziecko, by zmierzyło ilość wody np. plastikowym kubkiem. Rozmawiamy o tym, że niedokręcony kran, zepsuta uszczelka itp. powodują marnowanie wody. Aby tego uniknąć, trzeba dokręcać krany, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać krótkie prysznice, zamiast przesiadywać w wannie.
- „Ekoprzyjaciel” – zabawa manualna z W46. Dziecko wypycha kształt ekoprzyjaciela wraz z dziurkami. Przewleka sznurowadło przez dziurki w ubraniu smoka oraz w kołach roweru.
- Praca z KP4.2a – zaznaczanie różnic pomiędzy obrazkami.