Oddział Przedszkolny w SP

Temat dnia: Segregujemy odpady.

1. Słuchanie i ilustrowanie treści wiersza „Łąka” Małgorzaty Strzałkowskiej – rodzic czyta dziecku wiersz, a dziecko pokazuje ruchem to, co słyszy. Zachęcamy dziecko, by ilustrowało również emocje, które przeżywają bohaterowie utworu (zdziwienie, zaskoczenie, strach, zdenerwowanie, radość) – aby ułatwić dziecku to zadanie odpowiednio modulujemy głos podczas odczytywania wersów mówiących o emocjach bohaterów.

Jak tu pięknie dookoła!
Strumyk szemrze, kwitną zioła,
skaczą żabki, buczą bączki
– jak nie lubić takiej łączki?
Pośród kwiatków sobie łażą
Ala, Ola, Staś i Kazio.
Nagle patrzą – jakiś dołek,
a w tym dołku jest tobołek.
Staś tobołek wyjął z dołka, po czym zajrzał do tobołka… a tam…
– Patrzcie! Stos papierków,
trzy butelki, pięć cukierków,
jedna guma…
– Już wyżuta…
– Dwie gazety i pół buta,
dwie torebki, cztery puszki…
– I zużyte trzy pieluszki!
– Ktoś na łące biwakował
i te śmieci tu wpakował.
– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…
– Zamiast zabrać je do domu.
– Wiecie, jak tak dalej będzie,
jak będziemy śmiecić wszędzie,
to się Ziemia zdenerwuje,
tak że każdy pożałuje!
– Będzie miała dość brudasów,
bo jest miła, lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie
i przepadnie gdzieś w kosmosie,
a my zostaniemy sami,
płynąc luzem pod gwiazdami…
– A więc póki krąży w kółko,
niech się brudas puknie w czółko!!!
Jak naśmiecisz, to posprzątaj.
A jak nie – to marsz do kąta.

2. Rozmowa na temat treści wiersza – zadajemy dziecku następujące pytania (zachęcamy, by wypowiadało się całymi zdaniami):
–  Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę?
–  Jak mogły się czuć, kiedy spacerowały po czystej, pięknej łące?
 – Co znalazły na łące?
 – Jak się wtedy poczuły?
– Jak ty czułbyś/czułabyś się w takim zaśmieconym miejscu?
– Jak myślisz, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?
– Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą sprzątać? Czy jest to prawdziwa rada, czy też żart?
–  Jak trzeba się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie?

3. „Akcja – segregacja”
Do tej zabawy przygotowujemy sylwety czterech koszy – niebieskiego, zielonego, żółtego i brązowego (można je wyciąć z papieru w takich kolorach lub wykorzystać pomalowane kartonowe pudełka). Dzieci, które radzą już sobie z pisaniem literek samodzielnie wykonują napisy na koszach (pozostałym pomaga rodzic):
– kosz niebieski – PAPIER

– kosz zielony – SZKŁO
–  kosz żółty – METAL I PLASTIK
– kosz brązowy – KOMPOST
Potrzebne będą również „śmieci” (np. gazety, kubeczki po jogurtach, aluminiowe puszki, słoiki, skórka z banana….)
Zadaniem dziecka jest posegregowanie odpadów do odpowiednich pojemników. Następnie dziecko liczy przedmioty w poszczególnych kategoriach i porównuje liczebność używając określeń „mniej”, „więcej”.

4. Karty pracy:
–  KP4.2b – wycinanie obrazków, nalepianie pod ilustracjami właściwych pojemników na odpady,
–  KP4.3a – liczenie pojemników, rysowanie po śladzie, czytanie wyrazów, łączenie ich z właściwymi pojemnikami.

5. Praca plastyczno – techniczna z wykorzystaniem materiałów odpadowych (można wykorzystać śmieci z zabawy „Akcja – segregacja”, jak również bibułę, papier kolorowy czy dowolne materiały dekoracyjne). Tematyka pracy jest dowolna – liczy się fantazja i twórcze wykorzystanie odpadów.

6. Jeżeli pozwalają warunki atmosferyczne, zachęcam również do aktywności ruchowej na świeżym powietrzu!

Skip to content