Temat dnia: Szlakiem Wisły.
1. „Zagadki znad Wisły” – Rodzic odczytuje zagadki dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Każda odpowiedź rymuje się z treścią wiersza.
1. Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka
I czule oplata
Miasto, co pamięta
Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę,
Mężnych krółów wielu,
Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę? W (Krakowie).
2. Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w dłoni.
Dalej – Stare Miasto –
Barwne kamieniczki.
Zbigają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki
Zamek, a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt
Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się (Warszawa).
3.Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o koperniku.
Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
To jego nauka
Sprawiła, że może
Teraz kosmonauta
W gwiezdne mknąć przestworze.
Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta (Torunia).
4. Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło –
Przed nami zatoka
Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w (Gdańsku).
2. „Jak się czujesz, gdy…” – zabawa dramowa. Rodzic tłumaczy, że za chwilę przeniesiemy się w naszej zabawie do smoczej jamy, takiej samej jak pod Wawelem. Smoka tam już nie ma od dawna, bo jak wiecie – znamy go tylko z legendy. Ale będziemy poruszać się po pieczarze i wyobrażać sobie, jak moglibyśmy się poczuć, gdyby wydarzyło się coś, o czym opowiem. Rodzic snuje opowieść, w której dzieci zwiedzają smoczą jamę. Wędrujemy przez jaskinię. Rozglądamy się. Pokażcie, jak się czujecie, gdy niespodziewanie spotkamy nietoperza, gdy zobaczymy światełko w kącie jaskini, gdy spotkamy innych ludzi, gdy znajdziemy wyjście. Teraz kończymy naszą wyprawę, wychodzimy z jamy, znowu jesteśmy przedszkolakami.
3. „J jak jama” – wprowadzenie litery J, j podobnie jak w innych przypadkach.
4. Praca z KP str. 14 – identyfikowanie głoski j w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednich miejsach, str. 14a – rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery j, pisanie litery J, j po śladzie.