Temat: Czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.
Pomoce: obrazki z symbolami pogody, podwójna strona z gazety z wyciętym w środku otworem na głowę, kartki z bloku A3, klej, nożyczki, wesołe nagranie do zabawy.
Przebieg :
1.Rozpoznawanie symboli pogody – praca z obrazkami – pokazujemy dziecku obrazki z symbolami pogody (słońcem, słońcem za chmurą, kroplami deszczu, śniegową gwiazdką, chmurą z błyskawicą). Dziecko wyjaśnia, co oznacza każdy z nich. Następnie wskazuje te obrazki, które informują o pogodzie za oknem. Rozpoznawanie prostych symboli.
2. Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Deszczowe Dziwaki”.
Gdy pada na nosy, gdy pada na krzaki,
to budzą się zaraz Deszczowe Dziwaki.
Deszczowe Straszydła, Deszczowe Potworki
i prędko wyłażą z kałuży jak z norki.
Pod rynną się kąpią i myją tam uszy,
i każdy się pluszcze, a żaden nie suszy.
Łóżeczek nie mają, kołysek nie znają,
a swoje maluchy w kaloszach huśtają.
3. Rozmowa inspirowana wierszem. Jak sobie wyobrażasz Deszczowego Dziwaka? Gdzie mieszkają Deszczowe Dziwaki? Jak myślisz, co lubią? Co robisz, gdy pada deszcz? Jak powinniśmy się ubrać na spacer w deszczu?
4. Praca plastyczno-manualna „Deszczowe Dziwaki” inspirowana tekstem wiersza. Dziecko wydziera z kolorowych gazet dowolne kawałki i naklejają je na dużą kartkę papieru. Tworzy w ten sposób Deszczowego Dziwaka i wymyślają dla niego imię.
5. Zabawa muzyczna „Taniec Deszczowych Dziwaków”. Dajemy dziecku podwójną stronę z gazety z wyciętym na środku otworem na głowę. Dziecko wkłada je przez głowę jak pelerynkę. Następnie tańczy w rytm muzyki.