Temat: Skąd się biorą motyle?
Pomoce: obrazki przedstawiające cykl rozwojowy motyla, blok rysunkowy, farby, pędzle, kubeczki z wodą,
Przebieg:
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Motyle na łące”. Dzieci-motyle biegają, machając rękami-skrzydełkami. Gdy Rodzic wypowie hasło: Motyle, pora spać!, dzieci kucają; natomiast gdy klaśnie, wracają do biegania.
- „Skąd się biorą motyle?” – Rodzic przedstawia i omawia kolejne etapy rozwoju motyla: jajo, gąsienica, poczwarka, motyl.
- Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Motyl.
Motyl
[ 1 ] Motyl usiadł mi na głowie.
Może bajkę mi opowie?
No i proszę! Opowiedział!
Chociaż bardzo krótko siedział.
[ 2 ] Za górami, za lasami
stoi zamek ze skrzydłami.
Ma tęczowe okiennice –
w zamku siedzą gąsienice.
Na kanapach i na tronach –
każda pięknie wystrojona.
[ 3 ] Wśród gąsienic krąży plotka,
że je coś dziwnego spotka.
Coś się stanie, coś wydarzy
wśród zamkowych korytarzy.
[ 4 ] Wtem ktoś wrzasnął: – Czary-mary!
Zaraz zmienię was w poczwary!
Łapcie koce i piżamy,
raz, dwa, trzy i zasypiamy!
[ 5 ] I już w zamku zakamarkach
przy poczwarce śpi poczwarka.
Ta pod kocem, ta w śpiworze,
każda w bardzo złym humorze.
[ 6 ] Przeszła jesień na paluszkach…
Przeszła zima w białych puszkach…
Wiosna biega wokół zamku.
O! Jak szarpie złotą klamką!
[ 7 ] Nagle wiatr uderzył w bramy!
Pękły zamku złote ściany
i motyle wyfrunęły!
Czy już wiecie, skąd się wzięły?
[ 8 ] Każdy motyl skrzydła suszy,
jak wysuszy, w świat wyruszy.
I opowie bajkę o tym,
co się działo w zamku złotym!
Dorota Gellner
- Omówienie utworu. Rodzic zadaje dziecku pytania, np.: Kto opowiadał bajkę? Co się stało z gąsienicą? Skąd wzięły się motyle?
- Dzieci 5-letnie. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 42) – utrwalenie wiedzy na temat cyklu rozwojowego motyla, doskonalenie liczenia i sprawności grafomotorycznej.
- Praca plastyczna „Kolorowe motyle”. Każda osoba otrzymuje kartkę bloku rysunkowego, następnie zgina ją na pół i rozkłada. Na jednej połowie maluje farbami połowę motyla, po czym znów składa kartkę, dociska i rozkłada.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Łapiemy motyle”. Dziecko przemieszcza się po pokoju w rytmie granym przez Rodzica na grzechotce. Na przerwę w muzyce i hasło: Łapiemy motyle!, dziecko wyobraża sobie, że w ręku ma kij z siatką i wymachuje nim w celu złapania motyla.
- Zabawa utrwalająca emocje „Rozmowa motyli”. Rodzic przygotowuje kartoniki z narysowanymi buźkami (smutną, złą, radosną, zdziwioną). Dziecko pokazuje, jak mogą poruszać się i zachowywać motyle przeżywające wybraną emocję.
- Zabawy na świeżym powietrzu:
– „Robaczki” – rysowanie patykiem owadów na ziemi lub piasku.
– Ćwiczenie słuchowe „Wytężamy słuch!” – dzieci słuchają dźwięków przyrody i starają się je nazwać.