Grupa II – 09.06.2020 r.

Temat: Skąd się biorą motyle?

Pomoce: obrazki przedstawiające cykl rozwojowy motyla, blok rysunkowy, farby, pędzle, kubeczki z wodą,

 

Przebieg:

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Motyle na łące”. Dzieci-motyle biegają, machając rękami-skrzydełkami. Gdy Rodzic wypowie hasło: Motyle, pora spać!, dzieci kucają; natomiast gdy klaśnie, wracają do biegania.

 

  1. „Skąd się biorą motyle?” – Rodzic przedstawia i omawia kolejne etapy rozwoju motyla: jajo, gąsienica, poczwarka, motyl.

 

                  

 

 

  1. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Motyl.

Motyl

[ 1 ] Motyl usiadł mi na głowie.

Może bajkę mi opowie?

No i proszę! Opowiedział!

Chociaż bardzo krótko siedział.

 

[ 2 ] Za górami, za lasami

stoi zamek ze skrzydłami.

Ma tęczowe okiennice –

w zamku siedzą gąsienice.

Na kanapach i na tronach –

każda pięknie wystrojona.

 

[ 3 ] Wśród gąsienic krąży plotka,

że je coś dziwnego spotka.

Coś się stanie, coś wydarzy

wśród zamkowych korytarzy.

 

[ 4 ] Wtem ktoś wrzasnął: – Czary-mary!

Zaraz zmienię was w poczwary!

Łapcie koce i piżamy,

raz, dwa, trzy i zasypiamy!

 

[ 5 ] I już w zamku zakamarkach

przy poczwarce śpi poczwarka.

Ta pod kocem, ta w śpiworze,

każda w bardzo złym humorze.

 

[ 6 ] Przeszła jesień na paluszkach…

Przeszła zima w białych puszkach…

Wiosna biega wokół zamku.

O! Jak szarpie złotą klamką!

 

[ 7 ] Nagle wiatr uderzył w bramy!

Pękły zamku złote ściany

i motyle wyfrunęły!

Czy już wiecie, skąd się wzięły?

 

[ 8 ] Każdy motyl skrzydła suszy,

jak wysuszy, w świat wyruszy.

I opowie bajkę o tym,

co się działo w zamku złotym!

Dorota Gellner

 

  1. Omówienie utworu. Rodzic zadaje dziecku pytania, np.: Kto opowiadał bajkę? Co się stało z gąsienicą? Skąd wzięły się motyle?

 

  1. Dzieci 5-letnie. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 42) – utrwalenie wiedzy na temat cyklu rozwojowego motyla, doskonalenie liczenia i sprawności grafomotorycznej.

 

  1. Praca plastyczna „Kolorowe motyle”. Każda osoba otrzymuje kartkę bloku rysunkowego, następnie zgina ją na pół i rozkłada. Na jednej połowie maluje farbami połowę motyla, po czym znów składa kartkę, dociska i rozkłada.

 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Łapiemy motyle”. Dziecko przemieszcza się po pokoju w rytmie granym przez Rodzica na grzechotce. Na przerwę w muzyce i hasło: Łapiemy motyle!, dziecko wyobraża sobie, że w ręku ma kij z siatką i wymachuje nim w celu złapania motyla.

 

  1. Zabawa utrwalająca emocje „Rozmowa motyli”. Rodzic przygotowuje kartoniki z narysowanymi buźkami (smutną, złą, radosną, zdziwioną). Dziecko pokazuje, jak mogą poruszać się i zachowywać motyle przeżywające wybraną emocję.

 

  1. Zabawy na świeżym powietrzu:

 – „Robaczki” – rysowanie patykiem owadów na ziemi lub piasku.

–  Ćwiczenie słuchowe „Wytężamy słuch!” – dzieci słuchają dźwięków przyrody i starają się je nazwać.

 

Skip to content