Temat tygodnia: Uroki lata
Temat dnia: Dary letniej natury
Zabawa z klasyfikowaniem „Co rośnie latem?”. Dorosły wymienia różne warzywa i owoce. Dziecko wybiera spośród nich te, które rosną w Polsce latem, np.: maliny, truskawki, pomidory, agrest, borówki, porzeczki, marchew, wiśnie, rzodkiewka.
Rodzic powtarza nazwy owoców i warzyw rosnących latem, a dziecko klasyfikuje je według wytycznych, np.: – owoce lub warzywa, małe i duże, słodkie i kwaśne, czerwone i zielone.
„Czego potrzebują rośliny?” – dziecko przypomina, jakie są warunki niezbędne do wzrostu rośliny (ziemia, woda, światło). Dorosły dopowiada, czego jeszcze potrzebują owoce i warzywa, aby wyrosły. Zwraca uwagę na odpowiednie warunki pogodowe i pielęgnację (prace ogrodowe wykonywane przez człowieka).
Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające kwiaty. Dorosły zwraca uwagę na te, które rosną w lecie. Dziecko wskazuje kwiaty, które już kiedyś widziało. Wspólnie z rodzicem nazywa rośliny. https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo
„Gdzie znajdę kwiaty?” – dziecko podaje miejsca, gdzie rosną kwiaty i gdzie można je dostać. Omówienie miejsc takich jak: łąka, ogród, park, sklep ogrodniczy, kwiaciarnia.
Praca plastyczno-techniczna „Letni wianek”. Dzieci dowiadują się, jak można wykonać wianek z dostępnych materiałów plastycznych.
Wybierają jeden z dwóch sposobów:
– wycinanie kształtów kwiatów z papieru kolorowego, naklejanie ich na zielony pasek bloku technicznego i tworzenie obręczy z paska
– formowanie kwiatów z bibuły (krepiny), zawiązywanie sznurkiem lub miękkim drucikiem i łączenie kwiatów w formie wianka (zaplatanie).
Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 2, s. 51) – sprawdzanie umiejętności określania kierunków, doskonalenie umiejętności liczenia.