Grupa II – 23.06.2020 r.

Temat: Jak przygotować się do wakacji?Pomoce: mapa fizyczna Polski, szarfy, kosz, plecak, sandały, buty górskie, kurtka, strój kąpielowy, krem z filtrem, kapelusz, okulary przeciwsłoneczne.
Przebieg:
1. Wysłuchanie i omówienie wiersza Czas wakacji.
Posłuchajcie wiersza i zapamiętajcie miejsca, do których wybierają się bohaterowie utworu.
Czas wakacji
[ 1 ] – Będzie przerwa od przedszkola! –
rzekła dzisiaj nasza Ola.
– Wolne całe dwa miesiące,
w których mocno grzeje słońce.
Czas wyjazdów, wolnych dni
i to bardzo odpowiada mi!

[ 2 ] Bo Ola lubi na wieś wyjeżdżać
i dziadka w niektórych pracach wyręczać.

[ 3 ] Michał z kolei dziadków ma w mieście
i tu zostaje, bo też jest świetnie.
Chodzi z dziadkami do kina, na lody,
na basen odkryty – tak dla ochłody.

[ 4 ] A kto nad polskie morze wybiera się?
To Franek, Kuba i Zuzie dwie!

[ 5 ] Ktoś mówił: – Na morzem często jest zła pogoda,
jest zimno, wiatr wieje… Gdzie tam przygoda?

[ 6 ] Lecz skąd! Gdy rzeczywiście zimno na dworze,
można przecież zwiedzać pomorze:
Muzeum Motyli czy dom odwrócony…
I parki wodne są z każdej strony.

[ 7 ] Antosia na to: – Ja w góry pojadę,
tam będę z tatą jeździła kładem.

[ 8 ] W górach to zwykle po górach się chodzi,
wjeżdża kolejką albo się schodzi.

[ 9 ] Góry, morze, miasto, wieś,
czy też inne miejsca gdzieś…
Bo czy dokądś wyjedziemy,
czy też w domu zostaniemy…
…Po wakacjach, dobrze wiemy,
wszystko sobie opowiemy.

Agnieszka Kolankowska

* Muzea Motyli są w Łebie i we Władysławowie.
** Domy „do góry nogami” znajdują się w Szymbarku, Łebie i Kołobrzegu.
Po wysłuchaniu utworu dzieci mówią, jakie plany wakacyjne mają przedszkolaki,
o których mowa w wierszu.

2. „Gdzie pojadę na wakacje?” – swobodne wypowiedzi dziecka. Dziecko podaje swoje propozycje wakacyjnych wyjazdów. Określa, co podoba mu się najbardziej w planowaniu wakacji.

3. Zabawa z mapą Polski „W góry, czy nad morze?” Rodzic przypomina, gdzie na mapie są góry. Dziecko określa kolory, jakimi zostały oznaczone. Rodzic kieruje się do góry i wskazuje morze. Dziecko przesuwa palcem po mapie, sprawdza odległości.
Wraz z Rodzicem określają, czy jest to blisko czy daleko od ich miejsca zamieszkania.

4. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Jedziemy w góry” Rodzic rozkłada szarfy. Dziecko swobodnie spaceruje po pokoju, wykonując ruchy rąk na prawo i lewo – imitują morskie fale. Na hasło: Jedziemy w góry jak najszybciej wskakuje do szarfy.

5. „Co spakuję do plecaka?” – Rodzic przygotowuje kosz, w którym znajduje się mnóstwo przedmiotów : plecak, sandałki, buty górskie, kurtka, strój kąpielowy, krem z filtrem, kapelusz, okulary przeciwsłoneczne itp. Zadaniem dziecka jest podział przedmiotów na te, które będą potrzebne podczas pobytu w górach, i te, które przydadzą się nad morzem. Dziecko wskazuje elementy, które są potrzebne bez względu na miejsce pobytu (okulary przeciwsłoneczne, krem z filtrem). Rodzic zwraca uwagę na dobór stroju adekwatnego do pogody, zakładanie właściwego obuwia (zwłaszcza w górach), a także uwrażliwia na stosowanie kremów z filtrem.

Aktywność na świeżym powietrzu:
Pogoda nie sprzyja aktywności na świeżym powietrzu, ale gdy przestanie padać polecamy zabawę: „Rzut kamieniem do kałuży”. Dziecko wrzuca kamień do kałuży raz jedną, raz drugą ręką. Jeżeli rzuty są celne, dziecko zwiększa odległość – odsuwa się od kałuży.

 

Skip to content