Grupa III – 10.06.2020 r.

Temat dnia: Jaka pogoda?

1. Słuchania opowiadania Urszuli Piotrowskiej Burza i po burzy.
Ciepły, wiosenny dzień sprzyjał zabawie na przedszkolnym podwórku .– Hej hop! – zawołał Trampolinek . – Zapraszam na pokaz skoków na trampolinie!I zaczął robić skoki z obrotami i przewrotkami jak najlepszy akrobata . Aż tu nagle nad głową Trampolinka pojawiły się jaskółki .– Trampolinku, Trampolinku! Wit, wit, widewit! – szczebiotały . – Powiedz dzieciom, że trzeba wracać do przedszkola, bo zbliża się burza .I odleciały . Wokoło zapanowała cisza . Nawet wróbelki, wesołe ćwierkotki, ukryły się gdzieś pośród gałęzi .
Pani chyba usłyszała ostrzeżenie jaskółek, bo poprosiła, żeby dzieci szybciutko wróciły do sali . Uf! W samą porę . Wnet zerwał się groźny, burzowy wiatr i wszędzie było słychać jego wołanie:Jestem władcą wszystkich wichur,ze mną nie ma chichów-śmichów.Wnet zaświszczę i zadmucham,wnet zawyję wam do ucha!Wpadł do piaskownicy i szast, szast, sypał piaskiem dookoła, szarpał gałęziami i rozkołysał huśtawki, buju, buju . Powietrze ochłodziło się, a wiatr stawał się coraz bardziej porywisty .Trampolinek stał przy oszklonych drzwiach na werandę, a obok niego zebrały się zaciekawione dzieci .Napłynęły chmury . Ale nie były to sympatyczne białe obłoczki, tylko ogromne, ciężkie, granatowe chmurzyska . I nagle niebo przeszył błysk, a po chwili rozległ się grzmot, i znów błysk, a po nim grzmot .– Błyskawice i pioruny, hej hop! – zawołał przejęty Trampolinek .A potem lunął deszcz, który przemienił się w potężną ulewę . Miała ona wielką ochotę wtargnąć do środka .– Oj, nie, nie! – żartobliwie pogroziła jej pani . – Nie wpuścimy burzowego gościa .Ale ulewa nie straciła dobrego humoru chlap, chlap, cha, cha, cha . Popłynęła strumieniami po ścieżkach na przedszkol-nym podwórku i jak wodospad wyskakiwała z rynien .Po chwili deszcz i wiatr ucichły i burza skończyła się prawie tak szybko, jak się zaczęła . Znów zaświeciło słonko . Jeszcze tylko ostatnie kropelki leciały na ziemię, kap, kap, kap…A wtedy pani zadała dzieciom zagadkę:Przegląda się słońce w kroplach deszczowychi tworzy na niebie most kolorowy.Nikt po nim nie przejdzie – to wam zaręczam.A jak go nazwiemy? Po prostu…– Tęcza! – zawołały przedszkolaki .– Tęcza! – powtórzył Trampolinek .I w tym momencie na niebie pojawił się piękny, wielobarwny łuk .Urszula Piotrowska

2. Rozmowa na temat treści opowiadania:
• Przed czym ostrzegły dzieci jaskółki?
• Co robił wiatr?
• Po czym poznajemy, że zbliża się burza?
• Co pojawiło się na niebie po burzy?

3. Rozmowy na temat zdjęć w KP5, s. 56– 6 latki-udzielanie odpowiedzi na postawione pytania, uzasadnianie.

4. Doświadczenie- wlewamy do miski wodę, puszczamy delikatnie na powierzchnię wody kropelkę oleju. Dziecko obserwuje pojawiające się zjawisko (tęczy) – kolorowej obwódki wokół kropli oleju.

5. Puszczanie baniek mydlanych– zabawa w poszukiwanie tęczy w kolorowych bańkach.

6. „Papierowe biedronki”. Dziecko otrzymuje kolorowe kółka (np. z bloku technicznego), duże: 1 czarne – tułów, 2 czerwone – skrzydełka, kilka małych czarnych – kropki i 2 białe – oczy. Układa z kółek biedronkę, skleja jej poszczególne elementy; dokleja nóżki np.ze zrolowanej czarnej bibuły. Doskonalenie umiejętności wykonania pracy według wzoru, rozwijanie sprawności manualnych.

7. Doskonalenie czytania – KP5, s. 57 – 6 latki

8. Wykonanie ćwiczenia w KP4 ćw. 2, s. 43 – 5-latki- doskonalenie umiejętności liczenia poprzez dorysowywanie odpowiedniej liczby kropek.

Skip to content