Temat dnia: „Po wakacjach idziemy do szkoły”
- „Jak to było w pierwszej klasie…”
Opowiadamy dziecku o swoich doświadczeniach związanych z rozpoczęciem nauki w szkole. Wspólnie oglądamy zdjęcia z tego okresu, jeżeli takie posiadamy. Staramy się nastawić dziecko pozytywnie do czekających je już niedługo zmian i nowych obowiązków.
Tym razem proponujemy coś dla rodziców – artykuł opracowany przez psychologa „Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły podstawowej” :
https://psychetee.pl/2018/08/09/jak-przygotowac-dziecko-szkoly-podstawowej/
- Zabawy dydaktyczne „W szkole” (propozycja dla sześciolatków, ale pięciolatki też mogą spróbować swoich sił)
- „Znamy literki” – układanie z liter wyrazów związanych ze szkołą, np. plecak, kredki, ławka, lekcja, tablica, kreda, klasa, sala, gumka, worek.
- „Liczymy” – rozwiązywanie działań matematycznych (wpisywanie odpowiednich znaków i cyfr) – można wykorzystać liczydło.
Przykładowe działania:
3…3 = 6 2 + 3 + 5 = …
9…8 = 1 8…7 = 1
4 + 6 =… 7 – 4 =…
2…7 = 9 3…5 = 8
- „Lekcja wychowania fizycznego” – wymachy rąk, przysiady, skłony w przód i na boki, „rowerek”, „pajacyki”.
- Praca plastyczna „Karuzela pór roku”
Rozpoczynamy od przypomnienia nazw pór roku (wszystkie dzieci) i miesięcy (sześciolatki). Prosimy dziecko, by podało charakterystyczne cechy każdej pory roku. Następnie przygotowujemy kartkę w kształcie koła podzielonego na cztery części. Zadanie dziecka polega na przedstawieniu pór roku według własnego pomysłu, z wykorzystaniem różnych, dostępnych w domu, materiałów. Zachęcamy dziecko do estetycznego wykonania pracy.
- Karty pracy:
- sześciolatki: Karty pracy nr 5, str. 66-67 (nazywanie sal szkolnych i elementów wyposażenia pomieszczeń szkolnych), str. 70-71 (utrwalenie nazw miesięcy, podawanie skojarzeń, uzupełnianie rysunkami kartek z nazwami miesięcy, pisanie po śladzie niektórych nazw miesięcy).
- pięciolatki: utrwalenie poznanych liter i cyfr, układanie ich kształtów z różnorodnego materiału, zapisywanie na kartce zapamiętanych liter – przeliczanie ich.