Drodzy Rodzice „Puchatków”!
Nadchodzi wiosna, więc podnosimy głowy wysoko do słońca, ale… To, co znajduje się nisko na ziemi też potrzebuje swojej uwagi, troski.
Troszczyć można się o wszystko – o rzeczy materialne, ale to te niematerialne potrzebują szczególnie naszej troski: domowi pupile, zwierzęta wokół nas, rośliny, ludzie.
W tym tygodniu dzieci osiągnęły następujące cele:
- nauczyły się dostrzegać i opisywać zmiany zachodzące w przyrodzie,
- rozbudziły chęci do samodzielnej obserwacji świata i tego, co jest wokół nas,
- nabyły empatię w stosunku do zwierząt,
- poznały i nazwały oznaki wiosny,
- kształtowały umiejętność odczytywania symboli pogodowych,
- zainteresowały się zjawiskami pogodowymi występującymi wiosną: grad, burza, opady śniegu
- wzbogaciły wiedzę na temat ptaków (bociana),
- naśladowały ruchem i głosem odgłosy świata przyrody,
- nabyły poczucie wspólnoty ze światem przyrody,
- poszerzyły wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin,
- tworzyły sytuacje sprzyjające aktywizowaniu myślenia podczas działań praktycznych (sadzenia roślin),
Zachęcamy do tego, by – jeśli w rodzinie znajduje się jakieś zwierzątko – dzieci zajmowały się nim (czesały, czyściły miskę, uzupełniały wodę, karmę). A jeżeli nie ma takiej możliwości – można dziecku zapewnić dostęp do rośliny (np. w doniczce), omówić z nim, jak należy dbać, troszczyć się o nią. Można nadać jej imię, prowadzić codzienne obserwacje, jeśli jest to roślina, która szybko się zmienia, rozrasta, kwitnie. Można założyć fotopamiętnik, w którym dziecko będzie dokumentować zmiany zachodzące w roślinie na przykład przez kolejny miesiąc. W przyszłości będzie to piękna pamiątka, ale też potwierdzenie, że dziecko uczyło się TROSKI od najmłodszych lat.