Grupa IV – środa, 14 kwietnia

Temat dnia: Dbam czystość

1.Słuchanie opowiadania Maciejki Mazan pt. „ Błotny potwór”

Marek przestał myć ręce! Nie mył ich przed śniadaniem ani przed obiadem. Nie mył ich nawet przed kolacją. Ale kiedy nie chciał ich umyć po powrocie z podwórka, gdzie bawił się w błocie, miarka się przebrała. – Marek! – zawołała mama . – Natychmiast umyj ręce! Marek był zwykle bardzo grzeczny, ale tym razem tupnął nogą. – Nie! – krzyknął i schował się za firanką .– Chyba nie chcesz wyglądać jak błotny potwór?– Chcę! – burknął Marek i okręcił się firanką .Mama zastanowiła się przez chwilę .– Dlaczego nie chcesz myć rąk? – spytała .– Bo się rozpuszczą – wymamrotał owinięty firanką Marek .– Jak to? – zdziwiła się mama .– Martyna powiedziała, że jak będę często myć ręce, to mi się całkiem rozpuszczą . Jak mydło – wyjaśnił Marek. Martyna była jego koleżanką z przedszkola i lubiła z niego żartować. – Marek, dałeś się nabrać – powiedziała mama . – Ręce się nie rozpuszczają. Marek milczał, ale zrobił sobie w firance dziurkę, przez którą spojrzał na mamę .– Serio?– Serio . Zobacz, moje się nie rozpuściły. Marek pomyślał chwilę . Mama myła ręce strasznie często. I rzeczywiście, nie brakowało jej nawet kawałka palca! Dlatego wyplątał się z firanki i poszedł do łazienki. A następnego dnia Martyna przybiegła przestraszona do domu i zaczęła myć ręce .– Co się stało? – spytała jej mama, bardzo zdziwiona .– Marek powiedział, że jeśli ktoś ma brudne ręce, to mogą mu na nich wyrosnąć chwasty! – oznajmiła Martyna, szorując ręce mydłem i szczoteczką . – Nie wiem, czy to prawda, ale nie zamierzam ryzykować!

  • Rozmowa na temat przeczytanego tekstu:
  1. Kto był bohaterem opowiadania?
  2. Dlaczego Marek nie chciał myć rąk?
  3. Dlaczego Martyna szorowała ręce?
  4. Co to znaczy żartować? Czy na każdy temat można żartować?.

2. Zabawa „Dbamy o czystość”. Rodzic rozkłada na stole przybory służące do utrzymywania czystości. Dziecko wybiera jeden przedmiot np. mydło, dzieli nazwę na sylaby, na głoski, liczy, ile jest głosek, sylab, a następnie układa zdanie z danym wyrazem. 

3. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem ręcznika

  • skłony tułowia do przodu- ustawienie w lekkim rozkroku- dziecko trzyma ręcznik rękami i podnosi do góry, a następnie kładzie go na podłodze bez uginania nóg, ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie;
  • zabawa ruchowo- naśladowcza „Mycie”- dziecko naśladuje mycie kolejnych części ciała: głowy, pleców, brzucha, stóp, a potem wyciera starannie umyte wcześniej części ciała;
  • zabawa relaksacyjna „Odpoczynek”, dziecko rozkłada ręczniki i kładzie się wygodnie na plecach robiąc wdech nosem i wydech buzią słuchając jednocześnie muzyki relaksacyjnej.

4. Ćwiczenie graficzne „Ręcznik” –kartka z bloku A-4- ręcznik; dzieci ozdabiają ręcznik rysując na nim dowolne wzory według własnego pomysłu.

Skip to content