Czy w śniegu jest woda? – eksperymenty z lodem oraz śniegiem u „Jeżyków”

Każda przeprowadzona zabawa badawcza niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co w rezultacie wspiera proces uczenia się. Zabawy te wywierają korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka m.in. sferę aktywności twórczej. Dzieje się tak, ponieważ dziecko podejmując zabawę badawczą staje przed określonym problemem, którego rozwiązanie jest bezpośrednim celem samej zabawy.
     Pierwszym etapem zajęć było badanie właściwości śniegu – co sprawiło wielką radość. Następnie włożyliśmy śnieg do miski i zafundowaliśmy mu kąpiel wodną. Dzieci obserwowały jak się roztapia. Doszły do wniosku, że śnieg wydaje się czysty, ale ostatecznie po roztopieniu otrzymujemy brudną wodę. Dlatego nie można jeść śniegu!
     
Kolejnym etapem zajęć było doświadczenie z lodem:

  • obserwowanie zjawiska zachodzącego, podczas posypania lodu solą.

Nauczyciel wyjaśnił dzieciom, że sól jest wykorzystywania do posypywania chodników oraz ulic, żebyśmy mogli bezpiecznie się poruszać. Dzięki tym zabawom dzieci kształtowały umiejętność wyciągania wniosków z samodzielnie przeprowadzonych doświadczeń. Przy okazji omówione zostały zasady zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie.

Skip to content