Co może zrobić Rodzic, by ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?
- Wytworzyć u dziecka pozytywne nastawienie do przedszkola.
- Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do tego, jaki panuje w przedszkolu (np. zbliżone pory posiłków).
- Kształtować u dziecka umiejętność porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi (poprzez zachętę do prowadzenia rozmów, dzielenie się przeżyciami).
- Włączyć dziecko w przygotowania do pójścia do przedszkola, kupując wspólnie np. przytulankę, która będzie mu towarzyszyć.
- Przeprowadzić tzw. trening umiejętności społecznych, polegający na doświadczeniu przez dziecko przebywania z innymi dorosłymi i dziećmi, a także rozstania z rodzicami.
- Wdrażać dziecko do samoobsługi (samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubierania podstawowych części garderoby).
- Dostarczać dziecku materiały plastyczne, z którymi zetknie się w przedszkolu.
- Stopniowo oswajać dziecko z okolicą, budynkiem przedszkolnym, placem zabaw, a także salą i personelem placówki.
Dobre rady na pierwsze dni w przedszkolu
- Postaraj się opowiedzieć dziecku jak będzie wyglądał jego dzień.
- Wstańcie na tyle wcześnie, by dać dziecku szansę na spokojne zjedzenie śniadania i inne rutynowe czynności.
- Możliwie konkretnie powiedz dziecku kiedy je odbierzesz np. po obiedzie (a nie za „za chwilkę”) i koniecznie dotrzymaj obietnicy.
- Nie przeciągaj pożegnania nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym dziecku zależy w danej chwili.
- Kontroluj, co mówisz do dziecka.
- Bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze i bardziej dramatyczne od pierwszego.
Rodzicu pamiętaj, że adaptację utrudniają:
- twoje wyrzuty sumienia, że zostawiasz dziecko w przedszkolu,
- niepokój o dziecko,
- brak zaufania do placówki,
- podejrzliwość w stosunku do personelu,
- brak jasnych reguł,
- traktowanie dziecka przedmiotowo,
- pośpiech i zdenerwowanie,
- spóźnianie się,
- brak czasu dla dziecka,
- brak zrozumienia dla jego zachowań.