Adaptacja dziecka w przedszkolu

Co może zrobić Rodzic, by ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?

  • Wytworzyć u dziecka pozytywne nastawienie do przedszkola.
  • Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do tego, jaki panuje  w przedszkolu (np. zbliżone pory posiłków).
  • Kształtować u dziecka umiejętność porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi (poprzez zachętę do prowadzenia rozmów, dzielenie się przeżyciami).
  • Włączyć dziecko w przygotowania do pójścia do przedszkola, kupując wspólnie np. przytulankę, która będzie mu towarzyszyć.
  • Przeprowadzić tzw. trening umiejętności społecznych, polegający na doświadczeniu przez dziecko przebywania z innymi dorosłymi i dziećmi, a także rozstania z rodzicami.
  • Wdrażać dziecko do samoobsługi (samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubierania podstawowych części garderoby).
  • Dostarczać dziecku materiały plastyczne, z którymi zetknie się w przedszkolu.
  • Stopniowo oswajać dziecko z okolicą, budynkiem przedszkolnym, placem zabaw, a także salą i personelem placówki.

 

Dobre rady na pierwsze dni w przedszkolu

  • Postaraj się opowiedzieć dziecku jak będzie wyglądał jego dzień.
  • Wstańcie na tyle wcześnie, by dać dziecku szansę na spokojne zjedzenie śniadania i inne rutynowe czynności.
  • Możliwie konkretnie powiedz dziecku kiedy je odbierzesz np. po obiedzie (a nie za „za chwilkę”) i koniecznie dotrzymaj obietnicy.
  • Nie przeciągaj pożegnania nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym dziecku zależy w danej chwili.
  • Kontroluj, co mówisz do dziecka.
  • Bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze i bardziej dramatyczne od pierwszego.

 

Rodzicu pamiętaj, że adaptację utrudniają:

  • twoje wyrzuty sumienia, że zostawiasz dziecko w przedszkolu,
  • niepokój o dziecko,
  • brak zaufania do placówki,
  • podejrzliwość w stosunku do personelu,
  • brak jasnych reguł,
  • traktowanie dziecka przedmiotowo,
  • pośpiech i zdenerwowanie,
  • spóźnianie się,
  • brak czasu dla dziecka,
  • brak zrozumienia dla jego zachowań.
Skip to content