Temat: Domy i domki
Pomoce: różnej wielkości pudełka, papier kolorowy, plastelina, klej, taśma klejąca, karta pracy.
Przebieg zajęć:
- Spacer po najbliższej okolicy w celu obejrzenia różnego rodzaju domów. Zwracamy uwagę na ich wielkość, kształt, kolor, charakterystyczne cechy konstrukcji. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się w pobliżu ulicy, zachowanie bezpiecznej odległości od innych.
- Rozmowa na temat obserwacji dokonanych podczas spaceru. Jaki kształt miały domy, które widzieliśmy? Czy domy były wysokie, czy niskie? Ile miały pięter? Jak myślisz, z czego były zbudowane? Jak nazywamy domy, które są wysokie i jest w nich wiele mieszkań? Jak myślisz, w którym domu może mieszkać więcej ludzi – parterowym czy w wieżowcu? Dlaczego? Stosowanie określeń mały – duży, wysoki – niski.
- Rozwiązywanie zagadek.
Cały z cegły zbudowany. Ma dach oraz cztery ściany.
Ma też okna oraz drzwi, właśnie w takim mieszkasz ty. (dom)
Mają klamki, mają zamki, służą więc do zamykania.
Gdy wychodzisz, wtedy one przypilnują ci mieszkania. (drzwi)
Zwykle w kształcie prostokąta. Ma drewniane, białe ramki
oraz przezroczyste szybki, ozdobione przez firanki. (okno)
Znajdziesz go na dachu koleżanko, kolego.
Ciemna smuga dymu wylatuje z niego. (komin)
- Zabawa plastyczno-konstrukcyjna „Budujemy domy”. Dziecko buduje domy z różnej wielkości kartonowych pudełek. Do ozdobienia domów i zaznaczenia ich charakterystycznych elementów można wykorzystać papier kolorowy i plastelinę. Podczas pracy dziecko nazywa elementy domu (np.: dach, ściany, okna, drzwi, komin, balkon, weranda, taras).
- Wykonanie ćwiczenia, karta pracy nr. 56. Dziecko rysuje nad domem słońce, obok okna – drzwi, a na płocie – kotka. Doskonalenie orientacji na kartce papieru (na rysunku).