Temat dnia: „Przygoda Trampolinka”
- Omówienie historyjki obrazkowej, która przydarzyła się Trampolinowi i Karolowi (to zadanie dla sześciolatków, historyjka zamieszczona jest w Kartach pracy nr 5 na stronach 16-17). Dzieci czytają teksty przy obrazkach.
- „Wstążkowe K” – chodzenie stopa za stopą po wstążce ułożonej na kształt litery K.
- Burza mózgów „Słowa na k” – dzieci wymyślają słowa rozpoczynające się od głoski „k”. Chętne przedszkolaki mogą rysować i – jeżeli potrafią – podpisywać swoje propozycje na kartce z bloku.
- Zabawy ze słowami „Karol”, „krowa”
- dzielenie słów „Karol”, „krowa” na sylaby, przeliczanie sylab,
- dzielenie słów na głoski (K-a-r-o-l, k-r-o-w-a), przeliczanie głosek – pięciolatkom pomagamy,
- sześciolatki: budowanie modeli wyrazów: Karol, krowa z kartoników; dziecko układa na stole tyle białych karteczek, ile jest głosek w danym słowie, wspólne z dzieckiem określanie, która głoska jest samogłoską, a która spółgłoską (w miejscu samogłoski dziecko rysuje na karteczce czerwoną kropkę, a w miejscu spółgłoski – kropkę niebieską), wyjaśniamy, że głoska „k” to spółgłoska.
- Karty pracy
- sześciolatki: Karty pracy nr 5, str. 16-17 (kolorowanie na niebiesko kwadracików wskazujących miejsce litery k w modelach wyrazów, nalepianie podpisów pod zdjęciami)
- sześciolatki: zeszyt Znam litery i liczby – strony z literą k
- pięciolatki: karty pracy nr 4, ćw. 1, str. 20 (kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery)
- pięciolatki: zeszyt Poznaje litery i liczby – strony z literą k
- „Literkowy detektyw” – wyszukiwanie w tekście wiersza wszystkich małych i dużych literek „k”, podkreślanie ich lub otaczanie w pętelkę.
Pewna krowa
spod Krakowa
zamiast po krowiemu muczeć,
rzecze: – Kwakać się nauczę.
I już mknie do kaczogrodu
(kłusem, z braku samochodu),
a tak wkuwa słówka nowe,
ćwiczy akcent i wymowę,
nawet pisze kwa kopytem
wszystko chętnie i z zachwytem.
Pan profesor, kaczor Kazik,
tym zachwytem się zaraził –
wkrótce tak jak krowa owa
w kółko gotów był pracować
i bez przerwy ją wychwalał:
– Kwa! – powiadał. – Jest wspaniała!
I pojętna! I uparta!
Zanim minie pierwszy kwartał,
będzie kwakać niczym kwaczka…
albo raczej – krowa Kwaczka!
Znał profesor się na rzeczy –
temu nie da się zaprzeczyć!
Więc gdy krowę ktoś dziś spyta,
czy najadła się do syta
lub czy mleka dzieciom da,
odpowiada: – Jasne. Kwa!
- Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu:
- Zabawa bieżna „Berek ogonek” (z udziałem rodzeństwa i rodziców) – uczestnicy zabawy z tyłu, za spodnie zaczepiają sobie wstążki (tak, by były widoczne). Na znak, wszyscy starają się zdobyć jak najwięcej ogonków, zabierając je innym, a przy tym uważają, by nie stracić własnego. Zwycięzcą zostaje posiadacz największej liczby ogonków.
- „Kręgle” – ustawiamy plastikowe butelki, wyznaczamy linię startu i turlając piłką staramy się przewrócić ich jak najwięcej.
- Zabawa w chowanego
- Poszukiwanie czterolistnej koniczynki – pochwalcie się, jeżeli komuś uda się taką znaleźć!