Grupa II – środa 15. 04. 2020 r.

Temat: Dzień i noc.Pomoce: puzzle (pocięte na kawałki obrazki), kartki, globus, latarka, plastelina.

1. Rozwiązywanie zagadek.

Żółte, okrągłe, wysoko na niebie.
Wysyła promienie do mnie i do ciebie. (słońce)

Bywa kulisty, bywa jak rożek.
Pojawia się nocą w srebrzystym kolorze. (księżyc)

Rozsypane po niebie nocą
w złocistym kolorze do nas migocą. (gwiazdy)

2. Zabawa „Puzzle”
Rodzic przygotowuje dwa komplety puzzli (obrazki pocięte na części). Jeden obrazek przedstawia księżyc, a drugi – słońce. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka i przyklejenie go na kartce. Dziecko rozpoznaje księżyc i słońce. Wypowiada się w temat tego, kiedy widzimy słońce, a kiedy – księżyc.

3. Wysłuchanie tekstu literackiego Doroty Gellner Smok.

Smok
Przyszedł sobie smok. Nazywał się MROK. Najpierw połknął wszystkie szkiełka, koraliki, świecidełka, pęknięte lusterko i pasek z klamerką. Potem w kuchni siadł, wszystkie blaski zjadł. Zlizał z filiżanek wzorki pozłacane i ze szklanek wszystkich kryształowe listki.
Wreszcie dłuuugim skokiem przeleciał nad blokiem. Przeleciał nad blokiem, wypił światła z okien, tupnął smoczą nogą, świat omroczył mrokiem.

Dziecko odpowiada na pytania Rodzica dotyczące zaprezentowanego tekstu np.:

Co zrobił smok?
Jak się nazywał?
Jak myślisz, dlaczego właśnie tak się nazywał?
Co smok zjadał?
Co się stało na końcu?

4. „O jakiej porze dnia?” – dziecko określa, kiedy wykonuje się pewne czynności – rano czy wieczorem. Podnosi kartkę ze słońcem lub z księżycem (albo obie jednocześnie). Rodzic podaje zdania, np.:
Budzimy się.
Kładziemy się spać.
Myjemy zęby.
Jemy obiad.
5. Wyjaśnienie następstwa dnia i nocy – zabawa z globusem i latarką „Kiedy jest noc?”
Rodzic prezentuje dziecku globus i tłumaczy, że jest to model kuli ziemskiej. Kawałkiem plasteliny zaznacza na nim miejsce, w którym się znajdujemy. Latarka to słońce. Rodzic wyjaśnia, że po dniu zawsze przychodzi noc. Obraca globus, świecąc na niego nieruchomo latarką. Dziecko zauważa, że gdy na jednej półkuli jest dzień, na drugiej panuje noc.

Zabawy ruchowe z gazetami. Dzisiaj do ćwiczeń gimnastycznych proponujemy wykorzystać gazety.

1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Gazetolandia”
Dziecko biega po pokoju przy dowolnej muzyce, a na jej wyciszenie wychodzi na pagórki – gazety i wykonuje przysiad.

2. Zabawa „Ślizgacze”
Dziecko siedzi na gazecie z ugiętymi nogami, ręce podparte z tyłu, stopy poza gazetą oparte o podłogę. Odpychając się nogami ślizga się na gazecie w różnych kierunkach.

3. „Gazetowa kokarda”
Dziecko stoi i zwija rozłożoną gazetę ruchami zginania palców.

4. Zabawa z elementem rzutu „Gazetowe piłki”
Dziecko zgniata gazetę w kulkę, następnie podrzuca ją do góry i chwyta oburącz. Na ustalone hasło rzuca swoją „piłkę” do pudełka.

5. Ćwiczenia oddechowe „Uciekająca piłka”
Dziecko zdmuchuje gazetową piłkę z dłoni.

Skip to content