Grupa III – 04.05.2020 r.

Tematyka tygodniowa: „Mieszkam w Polsce”

Temat dnia: „Orzeł biały”

 

Cele:

  • budzenie poczucia patriotyzmu i szacunku do symboli narodowych,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,
  • rozwijanie pomysłowości i zdolności manualnych podczas wykonywania pracy plastycznej inspirowanej tekstem literackim,
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

  1. Wysłuchanie utworu literackiego „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie” Marty Berowskiej.

 

W bardzo dawnych czasach, kiedy wszyscy Słowianie mieszkali obok siebie, spotkali się trzej bracia, przywódcy rodzin: Lech, Czech i Rus. Bracia uradzili, że nadeszła pora, by się rozdzielić i poszukać nowych krain na swoje siedziby. Ziemia, którą do tej pory zamieszkiwali nie może ich już wyżywić. W lasach brakuje zwierzyny, w rzekach ryb. Susza sprawiła, że zabrakło także zboża.

– Cóż począć musimy poszukać nowych miejsc dla naszych rodzin – rzekł Lech, najmłodszy z braci.

– Czas ruszyć w drogę, każdemu wyznaczymy inny kierunek. Znajdziemy nowe ziemie, żeby nam się żyło spokojnie i dostatnio – odpowiedział najstarszy brat Rus.

I tak się stało. Podzielili się dobytkiem i każdy z braci ruszył w drogę na czele swojej gromady. Najpierw szły konne straże, za nimi wozy z kobietami i dziećmi, potem starszyzna plemienna, a na końcu pędzono stada bydła. Droga była trudna. Mijali wzgórza i doliny, znużeni szli dalej. Pewnego dnia rozdzielili się. Rus ze swoją rodziną powędrował na wschód, wybrał krainę równin i zielonych stepów, poprzecinaną rwącymi rzekami. Niedługo później odszedł na południe Czech ze swoją rodziną. Wybrał krainę górzystą, bogato zalesioną. Założył swoje państwo u stóp góry Rzip.

Najdłużej ze swoim rodem wędrował Lech. Wytrwale podążał naprzód i nie przeczuwał, że i jego wędrówka wkrótce się zakończy. Pewnego dnia jego orszak zatrzymał się, bo ludziom i zwierzętom należał się odpoczynek. Stanęli więc na rozległej łące. W pobliżu biło źródło czystej wody, a rosnące nie opodal rozłożyste dęby dawały schronienie przed słońcem. Lechowi bardzo spodobała się ta kraina. Po uzgodnieniu ze starszyzną, zdecydowali, że mogą tu zamieszkać.

– Popatrzcie dookoła, ta ziemia wydaje mi się tak piękna, że chciałbym pracowicie ją zagospodarować. Tu zbudujmy nowy gród – zaproponował Lech zebranym współbraciom.

Starsi mężczyźni zamilkli i pokiwali głowami. W końcu odezwał się najstarszy członek rodu. Westchnął i powiedział:

– Myślę, że i dla nas nadeszła pora, by zakończyć wędrówkę. Piękną ziemię wybrałeś, Lechu. Zostaniemy tutaj i zbudujemy gród.

– Tak, tak… odrzekli wszyscy po cichu, bo byli już bardzo zmęczeni.

– Czekam tylko na jakiś znak, który wskaże nam, że dobre wybraliśmy miejsce na nasz dom – westchnął Lech i rozejrzał się. Zobaczył orła siadającego na gnieździe wśród gałęzi pobliskiego dębu.

– To dobry znak! – zawołali wszyscy zebrani.

– Ten ptak będzie nas chronił przed wszelkim złem – odrzekł Lech.

Na polanie zbudowano gród, a potem miasto. Na pamiątkę orlego gniazda gród nazwano Gnieznem, a wizerunek orła znalazł się na herbie państwa polskiego, które według tej oto legendy pochodzi od Lecha.

 

  1. Rozmowa na temat legendy.

Można zadać dziecku następujące pytania:

  • Jak mieli na imię bohaterowie legendy?
  • Dlaczego bracia postanowili poszukać nowych krain na swoje siedziby?
  • Który z braci założył państwo polskie?
  • Jak nazwał swój gród?
  • Dlaczego w godle Polski jest orzeł?
  • Jakie, oprócz godła, znasz symbole narodowe? (biało – czerwona flaga, hymn: Mazurek Dąbrowskiego)

 

  1. Karty pracy:
  • sześciolatki: Karty pracy nr 5, str. 4-5 (kolorowanie kwadracików z literami, odczytywanie hasła: POLSKA, kolorowanie godła Polski, opowiadanie legendy o założeniu państwa polskiego w oparciu o wysłuchany tekst i obrazki)
  • pięciolatki: Karty pracy nr 4, ćw. 1, str. 14 (wspólne z rodzicem nazywanie, wskazywanie i zaznaczanie symboli narodowych i budowli w Polsce)
  • pięciolatki (zadanie dodatkowe): Kącik artysty, karty 22 i 23 (wykonanie mapy Polski – wylepianie plasteliną i układanie wypchniętych i złożonych elementów).

 

  1. Praca plastyczna

Kochane przedszkolaki, spróbujcie dzisiaj narysować kredkami (lub jeśli ktoś woli – namalować farbami)  ilustrację do legendy o Lechu, Czechu i Rusie. Postarajcie się tak rozplanować swoją pracę, aby wykorzystać całą kartkę. Nie zapomnijcie o tle!

 

  1. Aktywność na świeżym powietrzu
  • spacer w poszukiwaniu wiosennych kwiatów;
  • zabawa bieżna „Berek”;
  • zabawa z elementem rzutu „Latający woreczek” (rzuty do celu, np. do położonej na trawie obręczy z odległości ok. 1,5 – 2 metrów).

 

 

 

Skip to content