Grupa III – 06.05.2020 r.

Temat dnia: „Jestem Polakiem”

 

1. Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z naszą Ojczyzną
Rodzic odczytuje zagadkę, a dziecko podaje jej rozwiązanie. Następnie dzieli wyraz będący rozwiązaniem zagadki najpierw na sylaby, potem na głoski.

To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
To nasze państwo, każdy to przyzna.
Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,
Jak nasz piękny kraj się nazywa? (Polska)

Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie. (godło)

Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień. (flaga)

Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
i stolicą państwa polskiego mianowano. (Warszawa)

Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła.
Najdłuższą Polski rzeką, jest ona… (Wisła)

Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego
i Polski symbolem. (hymn)

2. Przypomnienie słów i melodii piosenki „Jestem Polakiem” (dzieci uczyły się jej na początku roku szkolnego i śpiewały ją na uroczystości z okazji 11 listopada) – śpiew przy wersji wokalnej lub instrumentalnej.

wersja wokalna https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
wersja instrumentalna https://www.youtube.com/watch?v=s7N7P4RR97Q

3. Zabawa ze wstążkami rozwijająca twórcze myślenie
Do tej zabawy potrzebne będą dwie długie wstążki z bibuły (najlepiej biała i czerwona jako nawiązanie do barw narodowych, ale mogą też być inne kolory). Przy nagraniu piosenki „Jestem Polakiem” w wersji instrumentalnej dziecko swobodnie tańczy i rytmicznie macha wstążkami. Na przerwę w muzyce, układa ze wstążek na dywanie kształt, wskazany przez rodzica, np. drzewo. Po wykonaniu zadania, rodzic ponownie odtwarza muzykę. Przy kolejnych pauzach można poprosić dziecko o ułożenie np. chmury, kwiatka, gór, morza, flagi…

4. Karty pracy
• sześciolatki: Karty pracy nr 5, str. 6-7 (poznanie strojów łowickiego i krakowskiego – łączenie fragmentów strojów z postaciami tancerzy w strojach ludowych, rysowanie wzorów po śladzie, liczenie czapek krakowskich i kapeluszy góralskich, rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej, porównywanie liczebności zbiorów)
• pięciolatki: Karty pracy nr 4, str. 16, ćw. 1 (kolorowanie rysunku zgodnie z kodem)

5. Zadanie dodatkowe (dla chętnych) „Z czego słynie Polska?”
Na kartce z bloku dziecko rysuje jak najwięcej elementów, które kojarzą się z naszym krajem (np. biało – czerwona flaga, smok wawelski, syrenka itp.). Jeżeli ktoś potrafi, może podpisać narysowane przedmioty i obiekty.

Skip to content