Grupa III – 03.06.2020 r.

Temat dnia: „Mam prawo do zabawy”

  1. Słuchanie piosenki Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

Prosimy, by dziecko zwróciło uwagę na materiał zdjęciowy dołączony do nagrania. Jeżeli słowa piosenki są znane dziecku – może śpiewać razem z Majką Jeżowską.

 

  1. W dostępnych w domu źródłach (książki, atlasy, Internet) wspólnie z dzieckiem poszukujemy informacji na temat jego rówieśników z różnych stron świata. Oglądamy zdjęcia przedstawiające dzieci różnych narodowości, ich domy. Jeżeli mamy w domu mapę lub globus, możemy odszukać kontynenty i państwa, w których te dzieci mieszkają. Zwracamy uwagę na poprawne nazywanie narodowości, np. w Japonii mieszka Japończyk, itp.. Warto zaznaczyć, że wiele dzieci mieszka w krajach biednych i musi pracować, aby pomóc rodzicom w utrzymaniu rodziny (np. w Ameryce Południowej dzieci pracują w kopalniach, pchają ciężkie wózki załadowane węglem, mali Afrykanie najczęściej spędzają czas na pastwiskach, pasąc bydło). Wspólnie zastanawiamy się, w jaki sposób można pomóc dzieciom z biednych rejonów świata (kupowanie produktów ze spe­cjalnym znaczkiem, akcje charytatywne, zbieranie darów itp.).

 

  1. Proponujemy dziecku zabawy, w które bawią się jego rówieśnicy w innych krajach:
  • „Rzeka słów” (zabawa z Indii) – osoby biorące udział w tej zabawie wymyślają na przemian słowa według następującej zasady: każde słowo musi zaczynać się głoską, którą kończyło się poprzednie (np. tygrys – smok – król, itp.). Zabawę można utrudnić, ustalając zakres słów, np.: rośliny, zwierzęta.

 

  • „Rybak” (zabawa z Niemiec) – najlepiej, gdy w tej zabawie bierze udział większa liczba osób (można zaproponować ją całej rodzinie) – wybieramy „rybaka”, pozostałe osoby siedzą na krzesłach i mają dłonie wystawione przed siebie (dłonie to ryby). Rybak wodzi wolno ręką pod dłońmi uczestników i mówi rymowankę: Łowiłem ryby przez noc całą, ale złowiłem ich bardzo mało. Po ostatnim wyrazie próbuje znienacka klepnąć w dłoń któregoś z uczestników. Aby uniknąć złapania musi on błyskawicznie odsunąć rękę. Jeżeli rybak „schwyta rybę” – następuje zamiana ról, jeżeli nie – próbuje dalej.

 

  • „Ciepło – zimno” (zabawa z Liberii, Afryka) – jedna osoba chowa jakiś przedmiot i daje wskazów­ki pozostałym – w wersji polskiej słowami: „ciepło”, jeśli dana osoba zbliża się do przedmiotu, lub „zimno”, jeśli się od niego oddala; w wersji z Liberii miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, ale klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki.

 

  • „Ojciec Szymon każe” (zabawa z Panamy, Ameryka Środkowa) – na środku koła stoi ojciec Szy­mon i pokazuje wymyślone przez siebie figury, które reszta uczestników musi wykonać. Potem ojciec Szymon wybiera zmiennika. W polskich przedszkolach dzieci bawią się w tę zabawę, ale pod nazwą „Jeż”.

 

  1. Karty pracy:
  • sześciolatki: Karty pracy nr 5, ćw. 2 i 3, str. 43 (pisanie sylab po śladzie, uzupełnianie nalepkami numerów alarmowych)
  • pięciolatki: Karty pracy nr 4, ćw. 1, str. 38-39 (wyszukiwanie różnic i podobieństw między dziećmi)

 

 

Skip to content